Thursday, April 14, 2016

Kelas sains cikgu umi

Last night book reading session..


Umi : 
Hutan Hujan Tropika ni ada baaaanyaakk pokok....pokok2 penting untuk membantu kita bernafas... Bila pokok bernafas, pokok sedut gas karbon dioksida dan bebaskan oksigen.. kita pula bernafas dengan oksigen dan bebaskan gas karbon dioksida... (sambil buat gaya tarik-hembus nafas)

Husna : 
Ooo...gilir-gilir bernafasla la umi...baru husna tahuuu....

Abg Ngah : 
Ooo...sebab tu kita x boleh rosakkan pokok kan umi...nanti kalau pokok mati..kita pun matiii... 
(sambil buat gaya mati ala dramatik dia tu)

*pastu bla-bla-bla...banyak pulak soalan pasal gas-gas ni... diorang x pernah dengar karbon dioksida.. husna kata anti-oksida pernah dengarla umi... (ok, pun boleyy la kakak)
*

Masuk bab padang pasir pulak...


Umi : 
Padang pasir ni kawasan yang panasss...xde air dan xde tumbuhan...pokok2 semua xde..ada pasir je....

Husna : 
Macam dalam cerita Sherif Callie kan umi..

Umi : 
Hmm..lebih kurangla tu kakak...

Abg Ngah : 
(cuit umi) Umi..umi...kalau kita gi padang pasir kita boleh bernafas x umi?

Umi : 
Bolehh..kita pakai topengla kalau kita takut pasir masuk dalam hidung.....

Abg Ngah : 
Bukannn...maksud a'ngoh...macamana kita nak bernafas..kan xde tumbuhan...xde 'oksida' la umiiii.....

N umi goes....... 

*krik..krik..krik...*


Umi: 
Err....nanti umi tanya abah ek.... ok siap2 tido semua.....


Cikgu Sains...Orang Sains.... tolong jawabkan boleh...
zzzzz


No comments:

Post a Comment