Sunday, February 17, 2013

Hakikat kiri & kanan - dari kacamata Husna

Hihi.. tajuk nak panjang...

Well.. tak kata kat dia la kan.. dia budak 4 tahun..
Masa kita kecik dulu pun kita keliru juga.. kiri ngan kanan..
Nak2 time senaman masa kelas PJ tu kan, cikgu tunjuk wat senaman, cikgu angkat kaki kiri, kita pegi angkat kaki kanan kita.. sebab sama alignment dgn cikgu.. Puas la cikgu jerit, 'kiri awak, kanan saya...'

Ke dah besar panjang ni ada yg keliru lagi? Sbb time senamrobik kat tempat kerja sy 2 minggu lepas, instructor tu ada jerit jugak, 'kiri saya, kanan anda...' Acaner tu? ;)

Ok, tu mukadimah..

KISAH 1

Aini Husna, melihat siaran azan di tv al-Hijrah,. tetiba menjerit..

"Wan, Aki, Umi... orang tu solat salah.." (scene yg pramugara n org OKU solat tu...)

"Kenapa lak salah..?"

"Tangan basuh yak duduk kat bawah, bukan kat atas..tgk ni husna buat.." sambil buat gaya kiam.

"Yeke..nnt umi tgk bila azan lg sekali.."

Maka, tertunggu2 la umi bila azan seterusnya. Seriously, we never bother utk perhati benda tu.. benda tu tertayang beribu kali pun x perasan..

Rupanya, dalam siaran tu, dah betul dah org tu solat.. cuma dia nya keliru, kanan org tu, kiri dia.. tu yg dia kata salah... hehehe..

Apapun, good sense Husna.. ;)


KISAH 2

Di meja makan, Husna akan duduk berhadapan dengan akinya.. Bila aki mula makan..

H : Akiii.... bukan makan dgn tgn tu.... tu tgn basuh yak..kotorr..

U : Husna..dah betul tu aki makan tangan tu...

H : Bukan umi... tgk ni.... (dia julurkan tgn kiri dia, bg kena dekat tgn kanan aki...)

U : (Umi n aki gelak) Takk... meh sini umi tunjuk... 

Umi pun buat la demo pusing2 kan badan.. nak tunjuk kedudukan tgn kanan n kiri... dia diam, tapi muka dia x puas ati sgt..hehe..


KISAH 3

Kisah yg ketiga ni x berkait sgt kiri kanan, cuma lately sy hairan knp husna eja perkataan terbalik..
Bila baca pun dia baca terbalik.. menulis pun mula dari arah terbalik.. dari kanan ke kiri..
Saya terus fikir jauh.. 'anak aku ni disleksia ke??'

Rupanya sbb sejak sekolah ni dia banyak didedahkan dengan tulisan jawi.. sbb tu tulisan rumi pun dia baca macam jawi juga..

Ohh.. sebijik macam abahnya masa kecik.
FIL sy cerita, husband saya pun dulu baca buku belek dari belakang n baca dari kanan ke kiri..

(",)

Begitulah seadanya.



Moral of the story : Budak2 mmg tajam deria.. berhati2.. jaga tingkah laku kita n bersedia utk belajar sesuatu dari mereka juga.. Kanak2 lagi suci fikirannya dan lebih telus buah fikirannya..

No comments:

Post a Comment