Monday, January 21, 2013

Putera Maulud ~Contraction

sambungan dari SINI

4 Februari 2012 – Sabtu

Pagi.
Abah datang bawak macam2 makanan… Ummi macam ada instinct, akan bersalin pada hari itu, maka ummi pun makan sepuas hati…ambik tenaga..
Dalam pukul 10 pagi… ada rasa perit2 datang… ummi buat timing… ok, 1 jam sekali.. Dalam hati ummi, hepi, syukur, sbb sakit ni dah berkala… ;p

Pukul 1 lebih, ummi siap-siap nak solat zohor… Tiba-tiba ummi rasa mcm ada ‘ketulan’ keluar.. Ummi cepat2 g check… Ada darah hidup bercampur lendir sebesar penumbuk budak.. Wahh…petanda baik ni… Kali ni, ummi x teragak-agak… ummi terus sms abah & wan…;D

Lepas je keluar darah hidup tu, terus sakit makin menyengat.. Ummi baring saja..sambil timing & pejam mata… Tabiat ummi bila sakit, ummi suka pejam mata & hayati rasa sakit tu sambil istighfar & baca surah pendek… Alhamdulillah, setakat ni cara tu sangat membantu… 


Pukul 5 ptg

Masa ni sakit dah datang lebih kurang 10-15 minit sekali… n contraction nya makin perit & panjang… Di sebalik sakit, hati ummi melonjak kegirangan..sbb saat-saat yang ummi tunggu dah tiba..;)

Abah, aki & wan datang..

Keadaan di petang tu, sama sebijik dgn semasa ummi nak bersalinkan kakak dulu.. ummi sakit kuat pada masa tu juga, pada waktu melawat bersama-sama kehadiran aki, wan & abah… Rasa cam dejavu lak, dahla kedudukan katil sama.. ;)
Wan x henti2 urut belakang ummi, aki sempat wat air doa utk ummi & abah bagi semangat kat ummi sambil matanya bersinar-sinar..tanda happy…;D
Hidung ummi dah merah..tahan sakit… tapi yang bestnya, mulut masih mengunyah… Abah pun dok bagi semangat kat ummi suruh makan selagi ada peluang ni…kumpul tenaga… ummi pun apa lg, makan je la.. bila contraction tu datang, berenti sekejap, bila dah lega sambung balik…hehe…

Habis waktu melawat, tinggal lah ummi seorang… menahan sakit… Masa ni yang agak terkesan di ingatan ummi, sebab ummi rasa sangat indah, tenang & lapang pada masa tu….
Hospital tempat umi bersalin ni, duduknya di tepi pantai.. n dekat dgn masjid.. Kebetulan masa tu, wad sangat lengang, ada beberapa orang je.. suasana memang sangat damai & syahdu..

Maghrib itu, masuklah sudah 12 Rabiul Awal.. Maulidur Rasul..
Dalam ketenangan angin sepoi-sepoi bahasa, kedengaran suara para jemaah berselawat & bernasyid dari masjid.. Ummi rasa sangat syahdu & sangat tenang… hakikatnya, pada masa tu ummi sedang menahan sakit contraction yg dah kerap, perit & panjang…

Pukul 9, check jalan…erm, baru 2 cm…
Sakit makin kerap & panjang..ummi cuma berbaring di katil, berbekalkan bantal kecik kak Husna… ummi pejam mata sambil menghayati rasa sakit & menghayati selawat memuji Rasulullah S.A.W..sambil mulut x henti-henti beristighfar & berselawat..

Dalam pukul 10.30, nurse datang utk check degupan jantung baby & tekanan darah ummi.. Ummi rasa contraction panjangg & adik menekan ke bawah kuat…
Umi fikir, next contraction confirm air ketuban pecah… Sedang elok, nurse letak alat bacaan kat perut ummi, ada contraction…bussshhh…air ketuban pecah…
ummi cakap kat nurse, "air ketuban pecah.."
nurse Tanya, ‘bila?’, ummi cakap, ‘ni,sekarang ni..’..
Terus ummi di check jalan, baru 3cm..tapi air ketuban ummi warna hijau..means dah bercampur dengan najis baby…
This is not a good sign…. Doktor terus arahkan ummi dibawa masuk labor room….

Pada masa tu, jarak antara bilik pemeriksaan tu dengan katil ummi terasa macam sejauh jarak dari Bangi nak balik Terengganu… Berjalan sambil menahan sakit, hanya Allah yang tahu, seksanya rasa..

Ye, sakit nak bersalin memang sakit, ummi x faham ada yang kata bersalin x sakit…
Tapi sesungguhnya, sakit bersalin tu sakit nikmat.. juga sakit yang hasilnya adalah kegembiraan & anugerah yang x ternilai..
Percayalah… kalau x, x kan la ada orang yang boleh ber anak sampai 10,sedozen tu kan ;)

praktis jadi kakak

No comments:

Post a Comment