Tuesday, January 29, 2013

Bukan ganti rambut..

Pagi tadi, melayari fb, terserempak dgn perkongsian ini di wall Wardina..

Alhamdulillah... berdasarkan komen2 yang terlantun sbg feedback pada surat ini, rupanya ramai yang merasakan sama dgn apa yg penulis surat ini rasa, dan apa yg saya sendiri secara peribadi nya merasa cuma masih berkira2 utk meluahkan...........

Surat dari Muslimah Risau..

Kehadapan HIjabista dan HIjabisters yang disayangi…

Saya menulis untuk melahirkan rasa risau sayan dengan cara majalah anda ‘mempamerkan’ wanita berhijab. Saya amat percaya bahawa konsep ‘kesederhanaan’ haruslah diseiringkan dengan pemakaian Muslimah (termasuklah hijab) dan kesederhanaaan ini merupakan perkara yang teramatlah penting sekali. Kesederhanaan oleh itu, perlulah diberi keutamaan dan penekanan oleh setiap wanita berhijab dan bertudung termasuklah majalah anda

Tudung ini bukan berfungsi sebagai ‘ganti’ rambut yang kami tutup. Ianya juga bukanlah hanya sekeping kain atau berkeping-keping kain di atas kepala. Hijab datang dengan pakej lengkap, ianya merangkumi akhlak, intelek dan adab. Hijab simbol wanita beriman, kesederhanaannya dalam setiap yang dilakukan, kelembutan, kesopanan. Maruah dirinya. Kebanggaan dirinya. Majalah anda tidak langsung menampilkan ‘kesederhanaan’ yang dituntut’ Islam ini dan biarlah saya berterus terang ini ternyata salah sama sekali.

Meletakkan wanita yang hanya berhijab tetapi disolek bak patung seolah model antarabangsa dalam majalah Vogue (beznya cuma tutup rambut) adalah satu bentuk penghinaan buat kami wanita Muslim. Juga menyedihkan apabila wanita berhijab tersebut sendiri rela diperlakukan sebegitu rupa, dieksploitasi dan cuma menipu diri bahawa mereka berada di jalan yang benar dan membuatkan Tuhan mereka gembira hanya dengan menutupi rambut mereka. Ya Allah, bagaimanalah anda boleh berfikir anda menggembirakan Allah dengan berhias dan bertabaruj sebegitu rupa sambil menayang kecantikan rupa paras dan tubuh badan anda?

Majalah anda seperti juga Vogue dan Cosmopolitan dan majalah-majalah seangkatan dengannya tiada LANGSUNG dimensi intelek mahupun spiritual didalamnya menjadikannya majalah ini kosong. Majalah anda secara tidak langsung berjaya ‘brainwash’ minda para hijabisters dengan menaikkan hawa’ nafsu mereka untuk berbelanja lebih banyak barang, lagi dan lagi. Hakikatnya wanita yang benar-benar beriman, seorang Muslimah sejati TIDAK perlu menayang segala aksesori kepada orang lain. Nilai wanita Islam BUKAN pada barangan tetapi keyakinan dirinya bahawa apa didalam hati mereka dan minda mereka lebih berharga dari segala gelang, kacamata hitam, kasut tinggi, tas tangan yang anda sogok di setiap muka majalah anda.

Majalah mempengaruhi pemikiran anak-anak muda yang masih mentah untuk menipu diri mereka dengan merasakan bahawa mereka akan lebih cantik dan dihormati dengan KASUT, AKSESORI dan style tudung yang merapu dan merepek.

Di dalam Quran Allah menegaskan bahawa Taqwa adalah pakaian yang terbaik. Tolonglah beritahu dan tunjukkan kepada saya dimana, di muka surat mana and tampilkan mesej ini? Malangnya tiada, tidak di satu muka pun. Ianya majalah yang menjual baragan semata, majlah berbentuk konsumer membuatkan para wanita jadi gila, menurut nafsu untuk membeli, untuk mahukan barangan material yang mungkin tidak langsung diperlukan atau mampu mereka miliki. Lifestyle yang anda tampilkan tidak berapa kena dengan syariat Islam. Masalahnya anda menggunakan Islam untuk menjual. Ini amat mengecewakan. Kemudian ramailah para gadis berangan untuk menjadi seperti covergirls yang telah pun anda tampilkan dengan badan yang ramping, barangan yang hebat dan muka yang gebu yang semestinya sudahpun anda photoshopkan wajahnya. Ianya palsu semata.

Saya jujurnya risau anda merosakkan nilai hijab dan wanita Islam dengan majalah ini. Yang cuma diberikan penekanan adalah kecantikan yang palsu. Saya merayu, tolonglah dengan sepenuh hati nilailah dan muhasabah majalah anda dan isi kandungannya. Kami perlukan majalah yang menaikkan iman kami, yang menjadikan kami Muslimah yang lebih bertaqwa dan disayangi Allah. Majalah yang membantu kami mengubati penyakit-penyakit hati kami, bukan majalah yang membawa mesej apa yang penting adalah rupa anda pada LUARAN, baju apa yang anda pakai dan cara anda mengikat tudung. Walahu’alam

Ikhlas,
Muslimah yang Risau


.
.
.

Dah habis baca? Alhamdulillah....

Apa rasa hati yang terbit lepas baca surat ini?

1) merasakan yg sama - this is definitely what i'm thinking n u already express it..tq

2) biarlah, cara masing2.. kalau x suka jangan beli n baca majalah genre begitu..

3) seimbangkanlah.. untuk keperluan fizikal, tengoklah majalah tu.. utk keperluan rohani, bacalah majalah lain, kan ada banyak majalah islamik juga..

4) ko x cantik, pipi ko x gebu, pinggang ko x ramping, xde duit nak shopaholic, sbb tu ko cakap macam tu, cuba klu ko cantik n mampu....

5) biarlah, jadi hijabister tu baby step utk org yg baru blaja nk tutup aurat..

6) nak tunjuk alim lah tu.. klu x suka tegurlah dengan berhikmah, bukan main tembak macam ni.. (wc is i personally don't understand, tegur sikit pun terus dikata menghukum.. adakah org melayu kita ini mmg x boleh ditegur?)

atau apa2 lagi konfrontasi yg terdetik dalam hati kita...

Terpulang lah.. 

Hidup ini penuh pilihan, pilihlah yang terbaik..


***


erkk
#pic lama

4 comments:

  1. akak ada beli keluaran pengenalannya.. terus tak beli dah.. mungkin bukan majalah untuk akak tapi mungkin ada yang memerlukannya.. itu aja yang akak boleh simpulkan...

    ReplyDelete
  2. not for me too kak.. lately rasanya kandungan majalah tu agak melampaui batas.. banyak benarnya apa yg muslimah risau tu risaukan....

    ReplyDelete
  3. ayu still beli ke? orang beli 1st time kite tengok tu je. lepas tu trus x beli dah. reason is banyak gambar dari info......
    dara.com / nur much better i think.
    kadang2 kalau perasan, keluaran karangkraf ada artikel or info yang diulang2. bukan dalam majalh yg sama, majalah lain.

    ReplyDelete
  4. xpnah bli hijabista..tgk yg 1st masa kat walk with me tu je..
    a ah, klu majalah karangkraf dia ulang artikel sama kat majalah lain2..
    membazir duit je beli, iklan n fesyen je banyak..
    pengisian?? hmm..

    ReplyDelete