Wednesday, May 30, 2012

It's been 4 years already ;)

Alhamdulillah..


Begitu pantas masa berlalu... asyik dibuai kebahagiaan yang x ternilai..sudah 4 tahun rupanya sejak kami sah menjadi suami isteri... plus 6 years masa 'berkawan'.. it's almost 10yrs++ since we've been together... Alhamdulillah..


People tend to boast about her husband..well..mestila, klu x isterinya yang puji sapa lagi..hehe..;)
As for me, alhamdulillah.. my husband is the most precious gift Allah gave to me.. He brings so much enlightenment in my very own life.... i basically 'learn' lesson of life a lot~~a lot from him...
I've 'changed' a lot after i met him.. well, being serious.. i sort of 'hate' the old me... my selfishness, my ignorant, and many-many my my me... 
Yet, i'm still in process to become better person.. plus a better muslimah... insyaAllah..


I'm writing this entry for him...
Urm..despite knowing he's not a fan of my blog...kikiki ;) (he will only read my posts whenever I emailed him one--to his office email account for sure) 
Actually, he'll only open certain pages when online, due to limited time & chances..Otherwise, it was me that keep updating him everyday about current issues & whats trending.. since we both like to discuss (not 'bertekak' since we always got same opinion) on so-called 'heavy issues' 


And to be honest, i'm the one who maintain his facebook account..hihihi...;) (this is funny since~i'm already aware that he'll never open his fb on his own, still i tag him here n there, in my posts, on pictures..well, that's why he never 'like' my status as well as pictures...hee hee... mcm syok sendiri kan... but,at least i'm not pathetic enough to open his facebook n 'like' or drop comments myself on those thingy...hehehe...)
Good thing about this, no issue of 'kekasih gelap' @ facebook affair....hahaha ;D


Ok, enough of that...


Dear husband..
Thank you for loving me..and care about me..


For you..
Every single sentence in this song may suits best what i want to tell you..


For all those times you stood by me
For all the truth that you made me see
For all the joy you brought to my life
For all the wrong that you made right
For every dream you made come true
For all the love I found in you
I'll be forever thankful, baby
You're the one who held me up
Never let me fall
You're the one who saw me through
Through it all
You were my strength when I was weak
You were my voice when I couldn't speak
You were my eyes when I couldn't see
You saw the best there was in me
Lifted me up when I couldn't reach
You gave me faith 'cause you believed
I'm everything I am
Because you loved me, 
You gave me wings and made me fly
You touched my hand I could touch the sky
I lost my faith, you gave it back to me
You said no star was out of reach
You stood by me and I stood tall
I had your love, I had it all
I'm grateful for each day you gave me
Maybe, I don't know that much
But I know this much is true
I was blessed because
I was loved by you


Again... i love u..fillah...
Semoga kita berjodoh juga di sana nanti...
InsyaAllah...


(masa nak attach gambar kat entry ni, baru sedar rupanya dah laaama x amik gambar berdua-dua... almost 3 years kot.. asik ada je yg mencelah sekali...hihihi... xpela, layan je la gamba lama ni....ngeee ;D)



Thursday, May 17, 2012

If a child...


If a child lives with CRITICISM, he learns to CONDEMN
If a child lives with HOSTILITY, he learns to FIGHT
If a child lives with FEAR, he learns to be APPREHENSIVE
If a child lives with PITY, he learns to FEEL SORRY FOR HIMSELF
If a child lives with RIDICULE, he learns to be SHY


Otherwise,


If a child lives with TOLERANCE, he learns to BE PATIENT
If a child lives with ENCOURAGEMENT, he learns to be CONFIDENT
If a child lives with PRAISE, he learns to APPRECIATE
If a child lives with FAIRNESS, he learns JUSTICE
If a child lives with SECURITY, he learns to HAVE FAITH
If a child lives with APPROVAL, he learns to LIKE HIMSELF
If a child lives with ACCEPTANCE & FRIENDSHIP
   he learns to FIND LOVE IN THE WORLD

Quote by: Dorothy Law Nolte

Last, (from me)

If a child lives in good religious environment, he learns to fear Allah.

Parents, it's up to us on how we are going to raise our children. Just remember, the atmosphere that they live will influence their behavior when they grow up

How we want our children to become & act in the future? You choose.

Enjoy ParentHood (",)

My Love of life..
I Love u all..fillah..
Till we unite again in Al-Firdausi
InsyaAllah..

Wednesday, May 16, 2012

Doakan ibu saya..

Hari ni ibu (baca MIL) saya, akan menjalani pembedahan bagi membuang ketulan di payudara. Saya x dapat bersama mengiringi ma, sbb x dapat cuti..(maklum orang baru, keje x cukup 28ari lg so xleh cuti dalam jmasa tu)
Hanya ingatan dan doa dari kejauhan dapat saya utuskan.

Ma, antara insan kesayangan saya yang saya amat kagumi. Kecekalan dan kelembutan ma mencairkan hati saya. Saya tidak pernah terbayang ada orang yg boleh 'memberi' sebanyak itu, segala-galanya terutama kasih sayang yang tidak berbelah bahagi.
Istilah menantu, langsung tidak menjadi halangan.
Sudah ramai yang berkata kepada saya, betapa saya sangat bertuah mempunyai ibu mertua seperti beliau. Ya, benar, syukur saya akui, memang saya sangat bertuah.Alhamdulillah.

Jika nak bercerita mengenai ma, rasanya kena buat entri khas. Sangat banyak yang mahu saya nukilkan mengenai beliau. InsyaAllah, jika ada kelapangan di lain kali. (",)

Saya berdoa semoga pembedahan ma pada hari ini berjalan lancar. Esok saya akan pulang menjenguk dan menjaga ma. InsyaAllah, kami anak-anak akan berbakti kepada ma di saat ma tidak berdaya sepertimana yang ma telah lakukan pada kami.(",)


Dat's my supermum with her so-called daughter & 'cucus' (",)

Monday, May 14, 2012

Anak dara ai..

Anak dara saya..
yang saya selalu cite2dulu2 tu.. da besa da dia..
hehe...lama x update pic nye kat sini...

Skrg Aini Husna dah 3 tahun 3 bulan...
Emm...sangat cerdik & nakallll....

Sekarang do kampung makin bertambah-tambah lasak dia...
nak jadi 'kampung girl' kan...mesti lasak2 skt..
apa lagi Aki nye rajin melayan... ceria sungguh dia... alhamdulillah...
Husna happy ummi pun teruja..

Ini la pic latest nye...
Comelll kan... (puji anak sendiri..hehe)

bersama pingu yg sentiasa setia di sisi...ke sana kemari, masuk wad keluar wad...pingu sentiasa menemani...dah juling dah mata pingu tu...hehe (",)

Tuesday, May 8, 2012

Berjauhan...menyusu... Dugaan ini...

Menjadi ibu adalah satu nikmat dunia yang sukar utk digambarkan... Betapa besar anugerah Allah di sebalik penat lelah dan kesakitan yang dirasai oleh seorang ibu.. Menjadi ibu yang menyusukan anak..adalah kurniaan & nikmat yang lebih besar... Ia tak semudah disangka... memerlukan kecekalan & tekad yang kuat untuk terus menyusu selama mungkin....
Buat diri saya sendiri, pengalaman untuk menyusukan Irsyad Wafiq agak perih...mungkin tidak semudah ibu-ibu lain, kerana kini saya berjauhan dengan permata hati saya itu, untuk sementara waktu..demi kelangsungan hidup dan demi kemudahan bersama...

Sejak hari pertama saya mendapat tahu saya hamil anak kedua, saya memasang tekad di dalam hati, kali ini saya akan menyusukan anak saya selama mungkin..sehingga usianya 2 tahun... Namun, Allah Maha Berkuasa, perancanganNya lebih teliti dari saya..

Semasa hari ke-8 berpantang, saya mendapat tawaran kerja di Kota Bharu...Emm..suami masih di Bangi.. anak-anak pula bagaimana? Aini Husna sudah serasi di 'playschool'nya...Irsyad Wafiq pula, saya tidak betah membiarkan tangan-tangan asing hatta manusia yang tidak berakhlak baik mengasuh anak saya..apa lagi dia masih sangat kecil... Bayangan-bayangan & cerita-cerita negatif tentang nasib bayi di nursery & dianiayai pengasuh juga menghantui saya... Saat itu, dilema yang saya hadapi hanya Allah yang tahu... Kegembiraan mendapat khabar tersebut hanya dalam 1 minit pertama, selepas itu..saya bergelut dengan perasaan sendiri.....

Kerjaya atau keluarga..? Jika diajukan soalan tersebut sekali lalu, sesiapa pun akan mudah menjawab, tanpa kompromi, sudah tentu keluarga menjadi pilihan.. Tetapi, keadaan dan situasi setiap orang tak sama.. Memilih kerjaya, tidak menjadikan saya ibu yang teruk atau tidak mementingkan keluarga.. Demi masa depan keluargalah, akhirnya saya memilih untuk menerima tawaran sekali seumur hidup ini.. Jalan ini saya yang pilih pada awalnya, apabila sudah diizinkan Allah, takkan saya mahu berpatah balik pula?

Akhirnya saya membuat keputusan, BUAT SEMENTARA WAKTU, anak-anak tinggal dulu di Terengganu.. MIL & FIL saya adalah dua individu yang saya yakin saya mampu meletakkan sepenuh kepercayaan menjaga & mendidik anak-anak saya... Kelembutan & kecekapan MIL saya menangani Irsyad Wafiq, juga keupayaan FIL saya meladeni kenakalan & mencungkil kecerdikan Aini Husna...

Anak-anak di Terengganu, saya di Kota Bharu..macamana dengan masa depan perancangan menyusu saya? Sangat kabur pada masa tu dan saya hampir berpatah arang... Seriously, saya sangat tertekan pada masa tu, masih dalam tempoh berpantang dan ibu mertua saya sangat risau akan keadaan saya yang murung sebab takut saya mengalami sindrom 'Baby Blues' (a.k.a meroyan)

Dorongan dan kata-kata motivasi suami adalah penenang saya ketika itu... Saya bertuah punya suami yang sangat memahami dan sentiasa menyokong saya...Alhamdulillah....

Dan sejujurnya...pembakar semangat saya ialah tulisan Dr.Halina (isteri Sheikh Muzaffar) dalam blognya... Setiap kali membaca coretannya mengenai pengalaman menyusukan anak, terbit perasaan cemburu di hati saya, betapa bertuahnya anak beliau dapat menyusu secara eksklusif... Rasa cemburu itu saya zahirkan dengan satu azam & tekad baru bahawa saya pun boleh menjadi seperti beliau...

Kini, Irsyad Wafiq menginjak 3 bulan++... Saya sudah pun memulakan tugas di tempat baru selama sebulan, bermakna sudah lebih sebulan saya berjauhan dengan khalifah kecil itu.. Dan, saya masih berjaya memberinya minum susu badan... setakat ini.... Alhamdulillah...

Pengalaman yang saya lalui...agak tidak mudah.. Memerlukan disiplin dan kerajinan yang tinggi..serta tekad yang kuat...dan ye, saya hampir mengalah.. namun, alang-alang menyeluk pekasam..terbayang bening mata anak kecil saya..saya nekad, anak saya hanya akan mendapat yang terbaik...

Saya cuma berpeluang menyusukan Wafiq 2 hari 3 malam dalam seminggu, selebihnya saya pam.. Setiap khamis, berbondong-bondong saya bersama kotak penyejuk berisi susu perahan bertemu permata hati saya di Terengganu. Itulah bekalan susu ibu buat Irsyad Wafiq untuk 5 hari 4 malam berikutnya..

Cabarannya ialah, untuk saya maintain kuantiti susu dalam jangkamasa 5 hari saya tidak menyusukannya secara direct. Ibu yang ada pengalaman pasti maklum, kuantiti susu akan terjejas jika kita hanya mengepam tanpa ada rangsangan hisapan bayi. Ahad, Isnin kuantiti susu masih ok.. masuk hari berikutnya sudah kurang.. dan saya akan merasa sangat susah hati apabila susu makin berkurangan.. Sampai di rumah MIL pada Khamis malam, saya akan cepat2 susukan Irsyad Wafiq, untuk menghantar kembali isyarat kepada kilang susu to produce more..

Begitulah cycle kehidupan saya buat sementara waktu ini... di samping berdoa agar saya terus dikuatkan semangat untuk terus menyusu anak.. paling utama, doa saya sudah pasti untuk keluarga kecil kami kembali bersatu dan hidup di bawah satu bumbung.. Mengukir momen-momen indah, seperti yang kami telah lalui selama 3 tahun, membesarkan puteri Aini Husna dengan penuh kenangan manis bersulam dugaan kecil dari Yang Maha Esa untuk menguji hambaNya..

Buat masa sekarang, harta paling berharga yang saya miliki adalah pam susu saya.. Pergi ke mana-mana, saya x kisah

jika tertinggal barang lain, tetapi jangan tertinggal pam.. Nak tukar dengan Galaxy Note sekali pun saya tetap pilih pam susu tu..hehe..(ada sesiapa nak tukar??);)

Semoga saya terus diberikan kekuatan... dan semoga perkongsian pengalaman ini membakar semangat sahabat-sahabat untuk menyusukan sendiri anak-anak.. Yakinlah, susu ibu itu adalah yang terbaik...



Perkongsian:~

Blog berguna info Susu Ibu ~~ http://agc-blog.agc.gov.my/agc-blog/?p=1371

Blog Dr. Halina ~~ http://barelysupermommy.com/

Yay..i'm a happy baby..(",)