Wednesday, August 29, 2012

Kehilangan kata-kata....

Salam.

Selepas kemeriahan Syawal & cuti raya yg 'agak' panjang ('agak' ~ sbb harap dpt lg panjang...ye, manusia mmg x pernah puas...) , buka je FB... ada ucapan takziah yg ditujukan kepada seorang kawan... Dada saya berdebar2 sambil terus check profile nye....

She's actually my acquaintance back in MRSMKT (class of 2000).. means kami x rapat tapi kenal la... Tapi, ye la.. bila dalam fb ni kita rasa kita 'dekat' dgn kehidupan kawan2 kita... 
Dia juga sebenarnya pencetus saya  menulis perihal kehidupan saya dalam blog ni.. (blog ni asalnya dibuka utk saya buat online business childrens ' outfits)
Bilamana dia bertanya mengenai ekzema di dalam fb beberapa tahun lepas, saya comment pada statusnye.. n i do think a comment is just not enough since i got lots to explain & story sbb anak saya adalah pesakit ekzema yg teruk pd masa tu... 
so saya buatla entry khas cerita pengalaman ekzema bla bla bla... sampaila sekarang.... blog ni dah jadi catatan kehidupan saya pula.......

Ok..itu intro......  So, what's actually happen?

Saya scroll wall nye yang berjela... sampaila saya sampai ke permulaan kisah.... I do scan every single status, pictures n comments........

Rakan saya ini telah terlibat kemalangan pada hari raya ke Dua.... Menyayatkan hati saya... anak keduanya yg baru berumur 47 hari.... terkorban......

Subhanallah.... besarnya ujian dianugerahkan Allah kepada rakan saya ini.... Saya percaya beliau adalah insan terpilih yang mahu diuji kekuatan dan keimanannya... Dan saya percaya beliau kuat.. (Juga saya doakan beliau terus kuat.....) Saya sendiri pun rasanya x mampu nak menghadapi jika diberi ujian sepertinya.....

Rakan saya itu sendiri cedera teruk terutama di bahagian mata... sekarang masih di hospital... Beliau ada seorang lagi anak - sulung perempuan yg berusia 2tahun++. Mujur anak sulungnya tu tak apa2 walaupun turut berada dalam kereta yg kemalangan tu..... Kini, anak itu la sumber kekuatannya untuk meneruskan hidup dan melangkah ke hadapan.... 

Saya belek semula gambar-gambar anak-anaknya.. terutama si bongsu... Bayangan Irsyad Wafiq menerpa... Saya belek gambar berdua si kakak dan arwah adiknya.... bayangan kedua-dua anak2 saya menerpa.....

Dalam entri lepas, saya memanjatkan rasa syukur kerana pertama kali dapat beraya bersama Irsyad Wafiq...  Rakan saya ini pun sama... pertama kali beraya bersama si kecilnya..... tanpa diduga... ia juga menjadi yang terakhir kali....
Allah pinjamkan si kecilnya bersama di Syawal tahun ini....hanya sekali Syawal.....
Mengingatkan saya akan semua yang Allah juga pinjamkan kepada saya..........................................
Subhanallah....

Saya melihat komen-komen dan ucapan takziah serta kata-kata penenang tak putus-putus membanjiri wallnya..... tetapi saya... seolah kelu & terkesima..... 

Beberapa kali... jari saya mahu memetik keyboard.... setiap kali itulah jari-jari saya terhenti.. 
Saya x tahu apa kata-kata terbaik untuk saya ucapkan padanya.....
Hatinya yang menanggung pedih sesungguhnya lebih berat walaupun mata yang memandang ini sudah terasa akan beban perasaannya...
Namun saya syukur dan sedikit lega..dari komen-komen yang saya baca... rakan saya ini menerima suratan ini dengan sangat positif dan penuh kekuatan........ 

Jauh di sudut hati saya....... KAGUM....

Buat rakan saya ini.....
Walaupun kita tak rapat... namun rasanya kita sama rapat dari segi naluri yang sama ada dalam diri kita....
Naluri keibuan.......

Saya sesungguhnya kagum dengan awak.... dan betapa awak terpilih untuk melalui dugaan ini...... dan awak sedang menghadapinya dengan sangat redha.......
Hanya doa dan pengharapan mampu saya panjatkan buat diri awak....
Semoga awak terus tabah.... 
Tabah akan rasa kehilangan ini...... tabah akan penanggungan rindu itu......
Bukan mudah di saat ini untuk awak menghadapinya....
Si kecil itu... sangat bertuah.... syurga Allah menantinya...
Dia sedang menunggu awak di sana....
Dia akan menjadi pendinding ibu bapanya dari api neraka kelak....

Al fatihah buat Muhammad Amin..

1 comment: