Monday, August 13, 2012

Kain putih itu...


Saya menyaksikan adegan yang bagi saya sgt x patut berlaku, Khamis lepas.

Saya di dalam bas yg berhenti berbuka puasa dlm perjalanan rutin mingguan sy pulang ke pangkuan anak-anak tercinta…

Seat depan dan pintu bas yg terbuka membolehkan sy nampak & dengar dgn jelas apa yg berlaku di luar bas..

Seorang ibu berjalan ke arah kereta bersama dua anak kecil dalam lingkungan 4 tahun dan 5 tahun.. faham2 lah budak sebaya ini, banyak tenaga.. Berlari2 di sekitar kereta yg di parkir di tepi jalan besar yg mana kereta yg lalu berhalaju 80-90km/jam.

Sambil berjalan, ibu marah2 dan membebel sesuatu kepada anaknya, dapat saya tangkap sebaris dua…

“Makanan atas meja tu semua mama punya…mama kan yang bayar…!!”

Dalam hati saya, biar betul… Takkan dia ‘bergaduh’ dan ‘bersaing’ dgn anak sendiri kot…..

Si anak masih melompat2… Ibu nampaknya masih marah & muka x puas hati.. Si anak berlari-lari di tepi jalan…ibu jerit pada anak…

“Hei, kereta tu..kau nak mampus ke hah?”

Si anak terus jerit sekuat hati sambil genggam tangan (tanda geram) kepada ibunya…

Dap!! Tersentap hati saya…

Dalam hati saya berharap, klu ibunya mcm ni, moga ayahnya lebih cool dan lunak dgn anak-anak…..

Si ayah datang, bersama seorang lagi anak dalam lingkungan umur 7 tahun.. melihat anak-anak lincah melompat2 dan berlari2… Dengan x disangka-sangka…

Si ayah menarik rambut anak dan heret ke kereta… Tak cukup dengan tu, dibuka pintu kereta dicampaknya anak ke atas seat sampai terguling2 tubuh kecik tu……

Dan airmata saya pun menitis……

……

Berbuka puasa, baru seteguk air dan sebiji kurma…. Perut saya berkeroncong…tapi selera saya mati……

Perjalanan berbaki 1 jam lagi… sampaila sampai ke destinasi, otak saya masih ligat berfikir dan terbayang-bayang peristiwa tu…..

Subhanallah….

Hati saya pilu…

Apa yang anak-anak tu sudah lalui selama ni…..
Apa yang anak-anak itu akan hadapi lagi…..
Bagaimana keadaannya bila anak-anak itu meningkat dewasa…..

Maaf, saya bukan menghakimi… Ya, setiap orang melalui situasi dan pengalaman berbeza dalam membesarkan dan mendidik anak-anak…

Mungkin si ibu dan bapa tadi punya alasan tersendiri atas perlakuan mereka…. Cuma rasanya, aksi sebegitu tak patut berlaku…

Perlakuan dan keperibadian anak-anak kita adalah cerminan cara kita mendidik dan melayan mereka…

Anak kita x akan jerit pada kita klu kita x jerit pada mereka…

Anak kita x akan bertangguh dgn panggilan kita klu kita x bertangguh dgn panggilan mereka..

Anak kita akan lunak pada kita klu kita lunak pada mereka…

Anak kita akan hormat kita klu kita hormat pada mereka…..

Anak kita akan berterima kasih pada kita kalau kita juga berterima kasih pada mereka…

Anak kita akan beri perhatian pada perkataan kita kalau kita juga tumpukan perhatian pada apa yang mereka cuba zahirkan..

Anak kita akan pandai tunjukkan sayang pada kita klu kita tunjukkan kasih sayang pada mereka…

Kain putih itu... kitalah pencoraknya.......

***

Keesokannya,

Projek buat aiskrim dengan Husna…

Lepas 1 jam…

“Umi, umi…husna rasa aiskrim kita dah keraslah umi..boleh tak husna nak makan?”

Saya yg dah melangkah ke bilik air.. “A’ahla.. Tapi umi nak mandi dulu sekejap, lepas mandi umi bagi aiskrim tu ye..”

“Ok, terima kasih umi…”

Jujur.. hati saya sejuk mendengar bicaranya yang tersusun dan kelunakan nada dia melontarkan kata-kata pada saya tika itu….

Dalam bilik air, airmata saya menitis lagi… kali ini, syukur dan terharu…

***


Sekali lagi, saya bukan menghakimi ibu bapa itu… Jauh sekali berbangga diri akan cara mendidik anak.. Saya punya sangat banyak kelemahan dan sedang belajar...Sekadar perkongsian dan berpesan-pesan, yang mana boleh dijadikan iktibar…. Mohon maaf.

2 comments:

  1. Dasat mak bapak dia...cmfirm da besar susah nk sayang parents dia....
    mak orang slalu pesan, ngn budak2 kena baik...
    kalau x, susah downg nk respect / sayang kita

    ReplyDelete
  2. hmm..ntahla ana..mungkin diorg ada masalah tersendiri n alasan diorg...
    cuma perlu igt
    what goes around comes around..

    ReplyDelete