Wednesday, April 18, 2012

Bagaimana acuan..begitulah kuihnya...Satu metafora...(Part 1)

Pepatah 'bagaimana acuan..begitulah kuihnya'..


Kalau acuannya cantik, cantiklah bentuk kuihnya..begitulah sebaliknya...


As for me..yes..its true.. but as time goes by.. kuih boleh berubah bentuk.. seiring persekitaran & keadaan..kuih tersebut mungkin tidak lagi berupa seperti asalnya...seperti acuannya...


Simboliknya..bagaimana cara kita dididik..itulah yang akan membentuk sahsiah & keperibadian kita apabila kita sudah dewasa... Tetapi tidak semestinya ia akan kekal..kerana manusia boleh berubah... sama ada berubah ke arah yang lebih baik, atau lebih buruk..it depends...


I'm not a psychologist..nor a child expert..juga bukan ustazah.. i'm just a MOTHER... I'm writing here just to express my feeling.. n to gain some understanding from those who cannot understand me..or just won't understand....


Menjaga & mendidik anak2 bukan lah sekadar..pagi hantar pergi sekolah, balik makan nasi, cukup masa mandikan n malam tidurkan dia.. itu hanya menjaga...mcm kita jaga kucing...kita penuhi keperluan fizikal dia.. semata-mata..


Tapi seorang budak..perlu dididik.. bukan hanya keperluan fizikal & jasmani yang wajib dipenuhi.. tapi yang lebih penting.. keperluan mental, rohani & sahsiah sangat2 wajib dititikberatkan.....


Ibu bapa moden sekarang ramai yang sudah sedar & berilmu..they only want the 'bestest' for their child.. we (me n hb) are a parent too.. n our child deserve only the best, if cannot..better, at least.. if we got choices then why not choose?


Pernah kita alami, anak balik dari sekolah @ nursery..tiba2 sebut perkataan yang kita x pernah ajar atau sebut di rumah..perkataan maki ke, mencarut ke.. atau utk yang anak masih kecil, anak yang selama ni x pandai buat perangai @ marah2.. balik dari nursery dapat perangai baru..dah pandai mengamuk, hentak kaki dsb... terkejut x? terkejut kan... Macamana rasa? sy x tau orang lain..tapi perasaan saya.. sgt x sedap hati.. sedih.. risau.. takut perangai buruk tu terbawak2 sampai bila2.. fikiran saya mula pergi jauh... terbayang-bayang bila dia besar nnt org berkata 'anak sapala tu..mak bapak x ajar ke?'.. ye, sampai ke situ saya berfikir.. walhal anak saya baru umur 3 tahun & seorang lagi 3 bulan...


Itu baru pergi sekolah @ nursery separuh hari..paling lama 8 jam.. baki 16 jam lagi tu macamana?


Ini yang lagi penting.. masa anak2 lagi banyak dihabiskan di rumah.. that is why we cannot hand over the resposibilities to educate our children 100% to their teachers or babysitters...(that's another topic..will mumble on that later)


Persekitaran di rumah, suasana & keperibadian ibu bapa atau penjaga anak2 saaaangat penting & mempengaruhi anak2 tersebut.. Kalau rumah kotor & x terurus..selain dari anak kita senang jatuh sakit,.--kenyataan yg harus kita terima, anak kita kemungkinan membesar menjadi orang yang pengotor & x pandai menguruskan diri juga... klu kita x reti nak kutip sampah atas lantai, kita x patut marah anak kita klu disepak2 nya je sampah tu... 'guru kencing berdiri, anak murid kencing berlari..' true..


Kalau ibu bapa atau penjaga tak reti jaga adab sopan...klu suasana rumah tu dipenuhi aksi yang x beradab dan kurang akhlak.. do u expect ur child will be the most courteous people in the world?don't ever dream of that!!


Kebanyakan orang seakan terlupa menitikberatkan soal adab pada anak2.. Ambil contoh yang paling basic..adab makan.. makan berdiri, makan sambil bercakap, makan tangan kiri, ambil lauk dgn tgn kanan(tgn comot),makan xde tamakninah-masuk mulut x baca bismillah, kunyah 2,3 kali, telan, togok air, sendawa kuat2..urrpp.. masyaAllah... buruknyaa...! for those yg rasa sy mengada-adakan cerita, that situation is actually happen & i cannot bear my children to see that..


Itu baru cara makan.. cara bercakap..cara bergaul dgn org tua.. anak2 akan mudah mengikut & mengambil contoh dari persekitarannya.. anak ibarat kain putih..kita la yang letakkan coraknya..klu cantik & rapi.. cantik la hasilnya kain yang kita corakkan tu.........


Dari segi akidah & ibadah...jgn ambil mudah walaupun pada budak umur 1-3 tahun sekalipun...klu kita tinggal solat, selain dari kita patut malu pada Allah..malu juga pada budak tu.. & please menyesal dgn perbuatan kita tu... sbb ibu bapa @ penjaga yang meringan-ringankan solat..akan juga meninggalkan generasi yang meringan-ringankan solat... MasyaAllah..berat tu....:(


Solat yang utama, macamana dgn ibadah puasa...x rasa malu x puasa depan budak umur 1-3 tahun?kenapa?sbb dia x faham apa2 lagi..?jangan...jangan fikir macam tu.... Tengok Upin Ipin x? tgk macamana diorang tertanya2 kenapa Cikgu Jasmin & Kak Ros boleh x puasa sedangkan mereka 'dipaksa' puasa... jgn igt budak2 x ada otak & akal fikiran...


Kesimpulannya...kepimpinan adalah melalui teladan...kita pemimpin anak2..tunjukkan teladan yang baik dahulu... jgn jadi 'ibu bapa' ketam.........




..(to be continue)..

1 comment:

  1. kadang2 kita dah berusaha utk yg terbaik.. tapi pengaruh sekitar yang menjadikan begitu.. sebagai ibu bapa.. kita mmg selalu kena perbetulkan anak2..

    ReplyDelete