Thursday, September 30, 2010

Sayangkan Anak @ Rosakkan Anak??{Part 1}

Ok..sambungan yg tadi..sy nak cakap ni sbenanye....-->Kami berdua ni baru setahun jagung melangkah ke alam keibubapaan ni...jadi rasanya x layakla nak bagi nasihat kat orang tentang cara nak didik anak... Tapi kami sentiasa belajar & berusaha memperbaiki skil keibubapaan dari semasa ke semasa...juga kami berpegang pada kata2 yang selalu dilontarkan oleh ibu kami (act mak mentua sy).."x jadi yg terbaik pun x apa, tapi sentiasa mencuba yg terbaik"

Itulah azimat yg saya gunakan dalam menjaga & mendidik puteri kesayangan a.k.a dak kecik Aini Husna 2...Orang lain bercerita berapi-api pasal kehebatan & kebolehan anak masing2 pun, xpela..biarkan..anak sy x jadi yg terbaik xpe, yg penting sy pastikan kami sebagai ibu bapa sentiasa buat yang terbaik utk anak kami...
Dalam keghairahan kita ada anak ni..sayaang sgt ngan anak...nak2 yg anak baru sorang...kadang2 kita x sedar yang sayang kita 2 dah berlebih2...sampai tahap memanjakan anak...

Saya anak tunggal..sy dah pernah sebut sebelum ni...saya akui mmg masa kecik sy sgt dimanjakan...Semua nak dapat, semua yg sy dapat utk sy sorang... Dan sy akui, kerana itu sy sedikit 'rosak'..oppss..rosak camana?Dari segi pergaulan saya & hidup berkomuniti... Sebelum kawin kot, sifat ni ketara... saya agak selfish, x pandai nak share ngan org & bersifat dominan... Saya jadi kurang selesa hidup dalam lingkungan ramai org... Juga, jika sy inginkan sesuatu sy mesti kena dapat..klu x sy x tenang & cepat naik marah...... HOHO..... itu dulu ok.....
Lepas kawin, sy berjaya 'dijinakkan' oleh en.suami sy yg sgt halus pekertinya..perkahwinan ni mengajar sy baaaanyak benda...even sebelum kawin lg...start kami mula rapat...family sy dah mula nampak perubahan sikap yg lebih 'mild'...
Opps...jgn smpai terbabas topik lg......

Sementara itu, (mcm wat karangan sekolah,hehe.) suami sy pula melalui rejim didikan yg tegas sejak kecil..Bukan bermakna ibu ayah mentua sy x sayang..tapi itu cara mereka mendidik anak... Dan bagi sy terbukti sgt berkesan..menjadikan siapa suami sy hari ini....yang x perlulah sy puji lebih2... tapi kadang2 sifat & personalitinya buat sy terkejut & kagum....(",)

Okla..Berbalik pada kelas keibubapaan kita hari ni...hehe... Saya perhatikan kadang2 ada yang tersilap istilah 'sayang anak'... Adakah sayangkan anak itu adalah apabila kita pastikan dia sentiasa senyum & gembira....?walaupun apa yang dia buat 2 salah & x elok utk jangkamasa panjang?

Contohnya, kita g jalan2 kat pasaraya..lalu tepi orang jual gula2...anak kita tunjuk.. Kita pun belikan... Lalu pulak kat org jual mainan, anak tunjuk nak... kita cakap x boleh.. anak kita pun nangis..sampai berguling2 kat lantai... kita pun belikan..malu kat orang anak wat cam2.. Dan seterusnya, semua yg anak tunjuk..ok, belikan..bukan selalu pun g pasaraya, seminggu sekali je, apa salahnya..betul x?

Kakak2 & adik2..memang seminggu sekali..x kopak pun duit kita beli gula2 harga RM2, mainan harga RM10 bla,bla.... Tapi, ini sebenarnya boleh bagi pengaruh jangka masa panjang ke atas personaliti anak kita... Ini pendapat sy la..sy minta maaf klu ada org yg berpendapat lain..tp ini pendapat peribadi sy...

Sy cuma nak share cara kami bila berdepan situasi ni & bagaimana nak didik anak supaya x 'tunjuk2' bila pergi kedai.. Sejak husna baby lg, klu masuk kedai, kami x pernah bagi husna pegang apa2...
Apatah lg bg kat dia then tanya, "cantik x husna?husna nak x?".. Even masa dia baby, biasala baby kan, tangan nk capai itu ini, kami akan pegang tgn dia & cakap, tgk je jgn pegang.. Kalau sy betul2 nak belikan utk dia, saya akan ambik, bayar dulu, bila sampai kat rumah baru bagi kat dia...

Smpai skrg sy masih dlm proses mendidik dia cara mcm ni...biasala, kena sabar...mmg akan ada la tangisan & amukan..tapi kami akan cepat2 alih perhatian dia.. Alhamdulillah, buat masa ni dia xde sifat meminta2 & tunjuk2..juga cepat cool down klu menangis nakkan sesuatu.. Alihkan perhatian dia kpd benda lain, dia kembali mcm biasa.. Xdela sampai meronta-ronta kat lantai selagi x dapat apa yg dia nak....

Banyak benda sy nak share..kt sambung next n3 ye..(",)

Sayangkan anak @ Rosakkan anak??{INTRO}

Dalam dunia keibubapaan ni, sy & suami masih tersangat baru baru lg..bak kata orang, baru setahun jagung..hehe... Saya n en.noorie, masing2 x penah handle baby (sebelum ada husna)..& sejujurnya sy x penah, waima dukung baby yg masih dlm pantang 2 klu g mlawat org bersalin pun...(Sebenarnya smp skrg..sy fobia pegang bby kecik..mcm2 bermain d fikiran sy...mcmn klu sy tsalah pegang, tersalah pangku kepala ke..boleh patah leher..terpeluk kuat kuat..boleh patah tulang rusuk...eeii..mcm2 la...sbb sy rasa baby kecik ni tersangat fragile...)

Bila diigat2 balik keadaan sy yg menggelabah masa mula2 nak handle husna dulu mmg sangat kelakar...Sy berpantang d rumah mak mentua sy..mak sy pun ada sekali.. Mak sy yang jaga makan minum (yang bakar ikan,tumbuk lada hitam ngan buat sayur rebus ~ makanan rasmi selama 40 hari)~~Terima kasih yg x terhingga pada ibu saya atas ketulusan kasih sayangnye menjaga makan minum sy dalam pantang & sentiasa memastikan berpantang makan~~

Mak mentua sy pulak, yg handle baby..maklumla menantunye ni nak pegang anak sendiri pun terkial2...Leh dikatakan 90% la mak mentua saya wat..time menyusu je sy yg fully incharge..huhu.. Bila mak mentua sy pegi keje setiap hari, sy rasa nak nangis sbb sy takut klu baby nangis sy x tau nak wat camana...kuikuikui..teruk x?~~Jutaan terima kasih juga pada mak mentua saya atas penat lelah menjaga sy & husna dalam pantang...keikhlasan kasih sayang ma x dpt ayu nak balas dgn seluruh harta dunia ni~~

Bila dah balik cni, adik ipar sy (yg sgt mahir dlm urusan rumahtangga, malu sy kat dia..huhu) pulak yang banyak tolong...beliau tinggal dgn sy sampai husna umur 4 bulan... Pastu baru la sy & en.noorie betul2 handle husna sendiri dgn penuh kekelamkabutan...~Juga terima kasih pada adik ipar kesayangan sy..adik Uyu..sbb banyak tolong kakak iparmu yang x tau apa2 ni, hehe..~
Ni la adik ipar sy (",)

Itulah dia, bermula dr x tau apa2..bila dah ada anak sendiri dgn sendirinya kemahiran 2 datang...baik dari pemerhatian, pertanyaan ataupun pengalaman sendiri......
Ni masa ye umo bbrp hari..(",)


Owh,sebenarnya sy nak cerita pasal lain..dah lari topik dah...kita sambung ke next n3 la...hehe (",)

Wednesday, September 29, 2010

Pasal masak2..

Seingat saya mula2 saya masuk dapur (utk masak) masa ngah cuti pas PMR dulu..masa 2 siang2 kena teman arwah datuk saya, dia duduk sorang2..so kenala jaga makan minumnya yang ala2 budak asrama (sbb dia makan 6x sehari termasuk minum pagi,makan petang ngan supper nye..) Pulak tu arwah datuk saya ni klu makan nasi mesti kena ada gulai yang bersantan...emm..masa mula2 nak masak 2 menggelabah la..5-6 kali call mak sy tanya kena buat apa..pastu letak apa...pastu buat apa..hehe...
Umo 15 start belajar masak 2 mungkin dah lewat kot...adik ipar sy darjah 4 dah berjinak2 ke dapur..sampai skrg pun mmg dia lg terer di dapur...sy tolong2 bole la..hehe...Sy ni anak tunggal..masa kecik2 n muda2 dulu malas kemain...sume mak buat...Balik umah time cuti semester keje melepek je...teruk betul...sian mak sy...huhu....
Bila kena dok umah sewa time wat degree barula polish balik skill masak..time 2 dok ramai2 leh tukar2 menu n resipi...seronok juga dapat belajar masakan baru...

Pas dah kawin 'agak' rajin la juga masuk dapur (masuk je ke??hehe)..masakla.. En.Noorie ni dia nak kata bedal semua x juga..tapi x la juga cerewet...cuma ada beberapa benda yg dia x makan..cam udang..barang2 dalam (hati,pedal,perut,blabla....)pastu ikan banyak tulang pun dia x makan..(terubuk,parang & yg sewaktu dgnnye)... Kita yg nak memasak utk dia ni dengan kita2 sekali la x jamah benda 2 sume...makan sorang2 x best la plak...
Sejak 2 tahun kawin ni baru sy terperasan (selepas ditegur,hehe..) yang sy asik ulang masakan yang sama je....agak2 dia berselera makan yang 2..sy pun masak la selalu yang 2...hehe...tapi baru2 ni dia dah berbunyi suh try wat masakan lain..nak rasa katanya....dalam hati kita tau la, dia dah bosan kot kita asik ulang menu..hihi... Tima kasih la kat en.noorie atas teguran yang membina 2....(",)

Dan sejak saya berjinak2 ngan dunia blogging ni...adala masuk ke blog2 otai masak yg femes2 cam Mat Gebu , Kak Umi dan ada beberapa lg... Dari situ la saya mula rajin mengkaji resipi2 baru & mencuba2 sendiri...Sy suka try resipi dari blog deme2 ni sbb masakannye ringkas & sedap... Ada juga kadang2 bahan2 nye susah nak dapat sy pun ejasla ikut stok yg ada...


Emm...banyak pulak mbebel pasal masak ni...bukan pe...hati ngah tersentap sbenanye... Bila kadang2 ada jenis orang yang suka nak menunjuk kehebatan & ketererannye dalam soal memasak ni... Kita tanya resipi kat org lain,sibuk je dia menyampuk2...maklum la klu x menyampuk kang orang x tau plak dia pandai.... ish, jahatnye mulut sy...


Bagi sy masak ni subjektif & tersangat luas skopnye...juga ikut kreativiti & citarasa masing2...pulak 2 kita yang buat dia...nak jadi apa pun jadi la...sedap x sedap..sanggup telan x sanggup telan belakang cerita... So, klu sy masak kek letak susu segar, awak letak susu cair..awak x boleh kata saya x reti buat kek... Lagi 1, klu sy mintak resipi..bukan bmakna sy x penah buat masakan 2, mungkin sy nak tau apa yg awak letak yg sy x letak...jadi jgn la perasanbagus sgt...emmm....terlebey suda.....

Ok..itu saja bebelan saya dari hati yg tersentap.. Kepada kaum wanita, x pandai masak x menjadikan anda isteri yg teruk....Wajib ke org perempuan mesti kena pandai masak?Klu x, x leh kawin...ek?Camtu ek? (",)


Ada masa lagi?Baca skt lg artikel kt bawah ni....
Salahkah wanita tak tahu masak?www.iluvislam.com

Tuesday, September 28, 2010

Kejayaanku,kejayaanmu..(",)

Saya tertarik apabila mmbaca n3 kawan di blog salah seorang rakan baik sy masa kt uitm dulu..

Antara intipatinye ialah ~kejayaan kita bergantung pada apa pengertian 'berjaya' 2 pd kita..

Dalam ertikata lain ~ apa matlamat & keutamaan kita...klu kita dapat mencapai matlamat yg kita letakkan 2..maknanya kita dah berjaya la 2...

Matlamat setiap orang lain2...katakan la A & B...si A matlamatnya, pd usia 25 tahun nak ada sebuah banglo & sebijik kereta mewah. Si B pulak, matlamatnya pd usia sama nak menamatkan zaman bujang & membina keluarga bahagia walaupun x mewah..

Bila dah sampai masanya, si A&B masing2 dapat mencapai matlamat masing2..maknanya dua-dua dah berjaya la 2...Walaupun si B x sekaya & semewah B, B x boleh cakap si A gagal..mcm 2 jugak sebaliknya..walaupun ditakdirkan si B belum ketemu jodoh & membina keluarga..si B x boleh cakap si A seorang yang 'menyedihkan'...sebab masing2 mungkin sangat bahagia dengan kehidupan masing2...

Kita akan tertekan kalau kita cuba hidup atas pengertian kejayaan orang lain a.k.a orang sekeliling...pada zaman sekarang kedudukan, pangkat & kebendaan menjadi keutamaan...
Pendidikan tinggi, pangkat besar, kereta besar, rumah besar, penampilan menarik...pasti mendapat penghormatan dan dipandang tinggi...itulah definisi kejayaan pada masa sekarang...

Sejak kecil kita disogok dgn kata2..belajar rajin2..nanti bila besar jadi orang yg berjaya..pangkat besar..gaji besar..banyak duit....hidup bahagia bila dah kaya...
Bila budak kecil ni dah besar & x leh capai semua matlamat & syarat yang diletakkan oleh orang tua mereka pada masa 2..adakah budak ini boleh kita katakan sebagai GAGAL?

Saya rasa silap besar kita kalau kita mudah memandang rendah pada orang & menganggap kita lebih berjaya dari orang lain..



Ayuh sahabat2 ku...bebaskan diri anda dari definisi kejayaan yang bersandar pada kebendaan semata2...Ingatlah..salah satu tanda kiamat kecil ~ apabila ramai orang menuntut ilmu kerana pangkat & kedudukan ~

Gambar hiasan semata-mata (",)
Apa pengertian KEJAYAAN anda?

Monday, September 27, 2010

Saya benci kutu lepak..

Masa sy tgh syok2 dok layan drama hr 2..perhatian sy sedikit terganggu dgn bunyi bising & riuh rendah dari budak2 yg tgh lepak2 kat taman permainan dkt umah sy...sy tgk jam dah pukul 11 lebih..tapi bising bukan main...owh..sakitnya hati sy....
Sebenarnya perkara ni dah berlarutan bbrp minggu...makin menjadi2 pulak & makin ramai pulak budak2 dok melepak kat situ...kecik besar, jantan betina sume ada...Yang menjadi kepelikan dalam kepala otak sy..mak bapak diorang ni x tercari2 ke anak mereka malam2 buta mcm ni?x risau ke?klu yg lelaki 2 leh considerla skt...tp yg anak2 dara ni...dok ber hu ha ngan lelaki mlm2 buta...Nauzubillah...mtk dijauhkan keluarga & generasi kami dari perangai sebegini..
Yang menjadi kehairanan sy lg..mereka ni pagi2 buta2 dah ada kat situ..siap mkn breakfast lg kt atas papan gelongsor 2..mlm2 pukul 1 pg kt dah lelap pun diorg ni dok melepak lg kat situ...apa ke faedahnye?Mana mak ayah mereka ni?x risau ke anak x balik rumah?
Sudahla melepak mengganggu ketenteraman awam..mereka ini sgt biadab...buat bising x kira waktu..waktu org nak azan maghrib/isyak boleh plak main mercun bola...pukul 12 malam main motor berdengung enjin...itu belum masa berborak,bergurau& bergelak ketawa berdekah2 sampai mengganggu org nak tidur apa lagi yg ada baby mcm kami ni...hai,menyirap je...


Time ni terfikir jugak, mana pergi ajk2 persatuan penduduk yang aktif sgt bermesyuarat & beraktiviti hu ha 2 semua.......

Cerekarama dan saya..

Jarang sy dpt luangkan masa berlama2 menonton tv apa lagi tengok drama sampai habis..mmg xde peluang la skrg ni..nak2 lg malam minggu..alamatnye cenel ESPN (& yg sewaktu dgnnye) yg jadi tontonan seisi keluarga..(hakikatnye en.noorie sorang je yg tgk)..Tapi mlm minggu lepas sempatla melayan cerekarama "Kemaafan yang Tertangguh"..best jugak..sampai menitik2 airmata ni...hehe..nasib baik tgk sorang2...
Kenapa drama 2 begitu menyentuh hati sy...sbb bila tgk watak 'Mak Jah' (lakonan Maimon)..buat sy teringat kat ibu sy d kampung...sebenanye muka & susuk tubuh pelakon Maimon 2 mirip ibu sy..Dlm cite 2 plak namanye sama.. plak 2 dia ada anak ppuan sorang je (saya la 2) yg dah kawin & tinggal jauh...
Sedihnye tgk keadaan Mak Jah 2 duduk sorang2 kat rumah...terbayang2 keadaan ibu sy...sebelum ni pun ibu sy selalu dok sorang2 kat rumah...sejak sy bersekolah asrama, masuk u smpaila sy dah kawin mak sy dok sorang2...sejak akhir2 ni je..keadaan kesihatan ibu sy yg x berapa mengizinkan dia tinggal sorang2 lagi...
Airmata sy menitik pd scene Mak Jah menangis hingga tertidur smbil mencium baju Tina...pd scene dia berbuka puasa sorang2..pd scene dia bercakap sorang2 seolah2 dia bcakap ngan anaknye...juga bila dia sentiasa terdengar2 suara memberi salam seolah2 anaknye pulang.....kerana dia terlampau rindukan anaknye.....Oh...agaknye ibu sy pun sgt merindui sy juga....

Drama 2 betul2 buat saya tersedar akan kesepian ibu sy selepas sy semakin jauh darinya...merantau utk mencari rezeki & seterusnya berkahwin...membuatkan hubungan kami x serapat dulu kerana sy sudah semakin sibuk mengatur hidup sendiri.....

Antara kandungan lain dlm drama 2 mungkin xde kaitan dgn sy kot...part yg Mak Jah 2 je...tp secara keseluruhannya jalan cerita 2 ok..walaupun sy terfikir apa logiknye kena mintak kebenaran mak mentua utk pulang berhari raya....tp standard la kan drama kita...perempuan lebih berkuasa...lelaki yang sepatutnya lebih bijaksana & imam dalam segala hal hanya tunduk & mengikut saja bagai lembu dicucuk hidung...kalau x x jadi sedih & dramatik la plak cite 2....Ye la..kan sadis 2 bila 10 tahun x dpt pulang kampung sendiri utk berhari raya...dlm masa 10 tahun 2 xde pulak suami dia nak bersuara apa2 ye....
Apa apapun syabas kpd semua yg menjayakan drama 2...lakonan eira syazira menjadi...Yang penting..drama 2 buat sy rindu ibu sy...huhu....


Ni la ibu sy..(",)

Thursday, September 23, 2010

myMetro | 'Saya tetap sayang dia'

myMetro 'Saya tetap sayang dia'
(klik kt tajuk besar utk link berita)

Baca tajuk je dah buat sy menyirap...x tau la org lain..tapi bagi saya saya betul2 geram bila baca muka depan HMetro hari ni...Inilah buktinya manusia yang boleh jadi BODOH KERAna cinta....

"Saya tak pernah marahkan dia (Mohd Fazli) sebab dia terlampau sayangkan anak saya, maka saya amat menyayanginya,"katanya ketika ditemui di luar mahkamah. Malah sebelum Mohd Fazli digari semula untuk dibawa ke penjara, dia dilihat sempat mencium pipi Siti Nurhanim.

Wah!Kalah kisah cinta sejati Romeo&Juliet, Laila&Majnun ataupun ShahJehan&Mumtaz... hebat lagi keagungan cinta Siti Nurhanim pd Mohd Fazli.... Hello!!!Jantan keparat 2 dah bunuh anak ko kot...!!



Kalu dulu sy merasa marah akan kekejaman lelaki pengecut (yg tunjuk kuat kat budak ni..c'mon la wei..cari la lawan yg sepadan, bukan dgn budak ok!!) ni...Tapi sekarang sy lagi rasa GERAMMM kt perempuan ni....

Patutla dalam drama selalu ada watak perempuan baik yg bodoh..rupanya mmg wujud.....

Wahai wanita...julangkanlah harga dirimu...jgn jadi keldai kerana cinta!!

Monday, September 20, 2010

Jom bayar hutang!!

Hutang apa?Hutang dgn Allah...khas bg org perempuan & sesetengah kaum lelaki kot..x tau la org lelaki ni apa sebab musababnye..Hutang pe lg..hutang puasa le...hehe...
Sy dah serik dah..takut jd cam tahun lepas..punya la leka..x sedar pun ms berlalu dgn begitu pantas..dah last minit baru nk ganti puasa..lg 2 hr nk ramadan baru habis ganti...huhu..
Emm..sebut psl puasa ganti di bulan Syawal ni...leh ke klu nak gabung?Sy rasa trend ni agak popular...Sy x pandai nak menghuraikan..takut tersalah bahasa..Tapi berdasarkan pembacaan sy..tidak elok menggabungkan antara puasa ganti dgn puasa sunat Syawal..

Puasa ganti WAJIB dilakukan manakala puasa sunat Syawal hukumnya SUNAT..
Sebaik2nya laksanakan yang wajib dulu kemudian sunat.
Juga bagi yang berkemampuan dari segi kesihatan tubuh badan..eloklah mengasingkan kedua2nya...

Klu nak huraian yg lebih jelas dari yg lebih arif..leh klik sini ~ http://www.zaharuddin.net/content/view/182/90/

Renung2 kan & selamat beramal!! {Pinjam ayat Prof. Izi...(",)}

Friday, September 17, 2010

Filem Budak Kelantan..

Semalam sempat gak tengok filem Budak Kelantan yang disiar di Astro Ria..ni kali ke 3 sy tgk kot..Memang filem ni dah lama..dekat 2 tahun lepas kot..tapi tergerak jugak nak tulis skt apa yang sy rasa & apa yang sy nmpak masa menonton cerita ni...

Saya orang kelantan..org kata org kelantan ni semangat kenegerian dia sgt kuat...atas sebab musabab 2 la..walaupun panggung kosong..means filem ni x dpt byk sambutan..tp filem ni la satu2nya yg buatkan sy masuk panggung 2x..ms 1st time gi tgk ngan kawan sbb x sabar nak tau isi ceritanye..yg second time sbb bila balik excited citer2 kat en.noorie..x pasal kena teman dia gi tengok lak pastu..
Sy amat maklum dgn komen2 negatif mengenai filem ini..tambahan pula org kelantan mmg sentiasa diprejudis & dianti oleh org2 negeri lain..Emm..time ni la nak praktikkan peribahasa darjah 4...hehe..Jangan kerana nila setitik, rosak susu sebelanga...pisang setandan x kan semuanya elok..& jugak x kan semuanya busuk...
Tak semua orang kelantan itu jahat2..& x semua jugak baik..berfikirlah dengan rasional bukan emosional & sila bermuhasabah diri sebelum membuat apa2 kesimpulan....
Menonton filem ni buat kali ke 3 membuatkan saya banyak memerhati & menilai..lebih kepada menonton dengan hati & minda..bukan dengan mata terbuka semata2...Kalau anda di luar sana hanya menonton aksi2 yang negatif dari filem ni..& hanya nampak keburukan yang diperlihatkan..sy syorkan anda tonton sekali lagi & kali ini cuba cari maksud tersirat & erti yg mendalam di sebalik semua aksi & dialog2 yang dilontarkan...
Jauh di sudut hati sy..filem ini lebih bermaruah drpd kebanyakan filem & cereka2 yang membanjiri industri hiburan kt pd hari ini...filem yg sekadar membasahkan gusi dengan lawak spastik yang langsung x bermanfaat & membodohkan diri sendiri...juga dunia material & plastik & x realistik...
Mungkin aksi 'rogol' yg ditampilkan pada awal cerita sgt memualkan sesetengah org (termasuk sy pd kl pertama tgk citer ni, sy terpaksa keluar panggung sbb sy rs nak muntah tgk scene 2...)..tapi hakikatnya lebih memualkan bila kita disajikan dgn drama kisah budak kilang..atau kerani biasa..atau mat rempit..tapi duduk rumah kalah rumah ahli perniagaan...So far itulah yg paling menonjol...suasana rumah & hiasan dalaman yang langsung x kena dgn profil watak...tolonglaa...
Lagi 1..bila watak budak kampung tp bermekap tebal,bulu mata lentik & baju ketat ala nak g lepak di KLCC...x sesuai ok..Itu x masuk lagi time nazak nak mati sempat lg pakai bulu mata palsu..Juga scene perempuan menggedik yg bodoh & seolah2 tiada akal yg cuba ditonjolkan..Bagi saya ini semua lebih memualkan & meloyakan...
Saya minta maaf kali ini bahasa & nada yg sy gunakan agak kasar...cuma sy rasa bosan dgn industri hiburan masa kini yg semakin membusuk...sy sokong Wardina Safiyya sepenuhnya utk pandangannya satu masa dulu yg membuatkan semua artis panas punggung....
Owh..dah kat mana sy ni...nak ckp pasal filem Budak Kelantan td kan....well..kenapa sy kata filem ni realistik?x plastik mcm cite2 lain?Tengokla rumah bujang diorg..itula baru suasana kebanyakan rumah bujang yg sebenar..(sy x kata semua ye..) Paling sy tertarik dgn gelas xde tangkai & kusyen buruk yg diorg guna..jauh dari 'dunia sempurna' yang memuaskan nafsu penglihatan yang kita dah banyak tonton sekian lama....
Dialog yg dilontarkan sgt ikhlas..& sgt sentimental bg kami yg faham sepenuhnya bahasa seharian yg kami gunakan tu...Cuba selami ayat2 mudah yg bagi saya sgt tersirat..penuh hikmah & ada pengajaran....
Cuba perhatikan lg...perempuan pertama yg jadi mangsa 2...oh..sgt mudah...sgt mudah utk diangkut & dibawa balik...adakah perempuan mcm 2 layak mendapat penghormatan sewajarnya dari org lelaki?Apatah lagi sendiri yang masuk kandang buaya...bak kata pepatah..klu takut dilambung ombak jgn berumah di tepi pantai...maksudnya..sendiri yg cari pasal la 2.....
Dialog Jaha mengatakan~siapa yg letak harga diri perempuan2 ni semua?...mereka sendiri....Sangat menusuk akal fikiran sy...
Perempuan yg menjadi mangsa kejahatan Jaha dlm filem 2 adalah perempuan yang dgn mudah bagi no telefon kt lelaki yg x dikenali & juga mudah utk disentuh & dipeluk sewenang2nya...oh..senangnye...Juga perhatikan pakaian perempuan2 ini....x perlu lah sy huraikan..anda faham sendiri...Mungkin ada maksud tersirat apabila mereka hanya lalu tanpa kisah pd perempuan bertudung & sopan tapi apa yg jadi pd perempuan yg sdg joging 2?
Juga perhatikan..apa yg cuba ditonjolkan dalam surat Jaha yg mengatakan dia sgt teringin merasa aman..kerana tidak pernah kenal rasa aman sejak kecil..hingga menjadikan dia manusia perosak keamanan...
Fikirkan...tanpa institusi kekeluargaan yg kukuh & positif..seperti apa yang terjadi dalam masyarakat kita sekarang ni...melahirkan generasi rosak mental spt Jaha ni...tengokla gejala sosial yg berlaku skrg..zina,buang bayi,rempit..mcm2 lg la...
Sy berani jamin jika seseorang anak itu lahir dr keluarga yg mengikut ajaran Islam yg sebenar, menerapkan nilai murni dlm diri anak mereka & mempunyai sistem kekeluargaan yg utuh, sentiasa cakna & mengambil tahu mengenai anak2...insyaAllah...anak itu akan menjadi insan yg berguna...Bak kata bapa mertua sy...Jadi Orang..wlupun kurang berjaya dlm hidup..asalkan jadi orang...
Dialog Ocet (Danny) dlm doanya...kenapa manusia jadi bodoh?jadi jahat?jadi perosak dunia?Ada benda..Ada sebab..LINGKUNGAN...yg x sempurna..x seimbang.....
Ada beza..berkawan dgn penjual minyak wangi dengan penjual arang.........

Juga agak sinis bila watak Jaha diberi jolokan Budak Amerika...Cuba perhatikan gaya hidup amerika & kebaratan kita.............
Wanita2 di luar sana...sejahat2 watak Jaha..hatinya cair pada kesopanan & sifat jual mahal Nor(Bienda)...anda fikir apa maksudnya?

Hantaran vs Mas Kahwin (Mahar)

Smlm norman hakim dah jawab pasal hutangnye ngan abby...em,sy pun x tau nape berminat lak nak komen pasal ni..biasanya sy x ambik pusing kisah2 dunia artis yang memeningkan lagi menyerabutkan ni....
Cuma tertarik bila norman kata wang hantaran yang dia bagi kat abby 2 dah dipersetujui utk digunakan utk majlis kahwin..emm..2,2 dah betul la 2..& 2,2 pun dah salah anggap kot..

Ada yang masih x faham istilah hantaran & mas kahwin~

HANTARAN~hadiah ikhlas dari pihak lelaki kepada pihak perempuan & ianya dah jadi satu budaya dalam masyarakat kita.

MAS KAHWIN(MAHAR)~satu pemberian wajib yang diberikan oleh suami kepada isteri atas sebab pernikahan & ianya adalah sebahagian dari hukum syarak.

Kalau di tempat saya di kelantan, hantaran tu la mas kahwin..so masa akad nikah 2 disebutla brp nilai mas kahwin a.k.a hantaran yang kadang2 nilainya agak fancy2..contohnya 8,888.88 ke..12,345.67 ke..x pun ada yang wat tarikh lahir ke...

Berpeluh2 la pengantin nak lafaz akad..sepatutnya lepas sekali je..dah jadi sampai kena ambik wuduk balik..naya jugak kan...hehe..Tapi ada sesetengah tempat x sebut pun..cukupla kata aku terima nikahnya....spt yang tersebut...2 je..

So, klu hantaran itu dijadikan mas kahwin..wajib la pada suami nak bagi kat isteri & mahar adalah hak milik isteri walaupun tidak disebutkan..tapi klu pas 2 isteri kata boleh jugak suami nak guna..boleh la guna sama2...
(Gambar dr Google Image)
Saya ni x pandai la nak membahaskan hukum hakam ni..klu saya salah tolong betulkan...
So sy rasa..abby mungkin igt RM11,111.11 tu mas kahwin yang kena dijelaskan oleh si norman & norman lak anggap RM11,111.11 tu wang hantaran yang telah pun mereka gunakan sama2 utk majlis kahwin mereka yang gilang gemilang 2...
Apa pandangan kawan2 sume?(",)

Wednesday, September 15, 2010

Seronok di kampung..

Airmata & Ketawa..

Dalam suasana Syawal ni..ada beberapa peristiwa menggemparkan yang menghangatkan kolum2 blogger pada masa ni...kes Datuk Sosilawati & rakan2nya yang menyayat hati..yang mengundang banyak air mata...berat mata memandang..berat lagi bahu memikul...hanya simpati mampu diluahkan oleh kita rakyat Malaysia kepada keluarga mangsa...tak lupa sedekahkan al-fatihah buat mereka....semoga roh mereka ditempatkan di kalangan orang beriman..amin....
Juga yang menggegar dada di pagi ni pasal si norman hakim yang masih x melangsaikan hutang wang hantaran pada abby...emm..pelik tapi benar...dalam kecoh2 dengan kes curang..khalwat..naik court turun court..sampai dah nak kawin lagi sekali...rupanya masih ada hutang belum selesai ya...kuikuikui...

Back to normal life....

Salam lepas raya utk semua..ada yang masih dalam mood raya ke?hehe..tanya org lak..sendiri pun masih dlm mood raya..nak2 kena masuk ofis di saat orang lain masih beraya ni..syahdu la jugak...tp ok la..at least leh amik masa setting kepala otak ni utk kembali pada rutin biasa...
Tiap kali balik kg mesti berkobar2 semangat nak bekerja keras utk kembali hidup di kg buat selama-lamanya...maksudnya..x merantau di negeri org utk mencari rezeki...emm...seronoknya..itulah cita2 sy n en.hubby...dapat kembali berbakti di kg halaman sendiri & membesarkan anak2 (anak2??..hehe) di sana...maklumla..membesarkan anak di bandar ni besar cabarannya....
Itu cita2 kami yang kami akan bekerja keras utk mencapainya...insyaAllah semoga dimurahkan rezeki....amin....
Bercakap tentang raya ni...seronok..mestila seronok..setahun sekali dapat bkumpul..jumpa sedara mara..tapi x byk snap gmbar coz nak mengejar dak kecik 2 tuk bgambar teramatlah susah..x duduk diam...pakai baju kurung pun nak panjat sana sini lagi...bpeluh2 umi n abah husna nak kejar..sabar je la...hehe...

Ni la sedikit cebisan kenangan gambar raya 2010..(kamera tertinggal kat bangi,amik gmba guna hp je..hp dahla rosak di pagi raya..huhu..)
Husna ngah kutip duit raya dr pakcik2 n makcik2nye...
Tema kelabu thn ni...Ni je gambar 1 family yg ada...huhu...nak kena bergambar lg lain kali ni...x puas hati.........
Husna wif umi n abah..(",)

Thursday, September 9, 2010

Salam Aidilfitri..

Salam semua..dah lama sy x update blog..di akhir2 Ramadhan ni agak sibuk skt..tambahan pulak diuji dgn nikmat kesihatan yg ditarik sementara oleh Allah S.W.T..hampir 3 hari sy 'kehilangan' deria bau..sy kena selsema teruk smpai hidung langsung x berfungsi..Ya Allah..aku hambaMu yang lemah..ni baru sikit ujianMu padaku..betapa besar nikmat yang telah Kau berikan padaku selama ini Ya Allah..semoga aku tergolong dalam golongan orang yang sentiasa mensyukuri nikmatMu...
Oh ya!Esok nak raya dah..alhamdulillah kali ni masih berkesempatan meraikan bersama keluarga..tahun ni lebih meriah sbb husna dah besar..dah pandai bergaya..tahun ni je baju rayanye 6 pasang..bukanla uminye berlebih2an sgt..tapi husna banyak dapat sumbangan baju raya dari nenek n makcik2nye..siap dpt handbag utk kutip duit raya lagi..
Di kesempatan ni sy nak ucapkan selamat hari raya kepada semua..terima kasih atas sokongan & minta maaf klu ada apa2 tulisan sy yg menyinggung hati sesiapa...
SELAMAT HARI RAYA..MAAF ZAHIR BATIN..

Friday, September 3, 2010

Hospital kerajaan, hospital swasta...(Part 2)

..(sambung yg sblum ni...)
  • HK - doktor yang teramat ramai..sume muda2..baru abis blaja kot...emm..time ni la diorg nak test ilmu di dada 2..btw..bagusla..generasi baru yg akan berjasa pada negara di masa depan...
  • Lepas 2..setiap pagi akan ada (ramai) pelajar2 perubatan yang nak buat assignment diorg ke nak buat apa sy pun x tau..mereka akan datang interview lagi 30jenis soalan termasuk asal usul keturunan kita semua....
  • **SAYA BUKAN X NAK JAWAB SEMUA SOALAN 2 & SAYA BUKAN PREJUDIS PADA DOKTOR MUDA YANG BARU HABIS BELAJAR..TAPI SAYA BAWAK ANAK SAYA MASUK HOSPITAL SEBAB ANAK SAYA SAKIT & SAYA NAK DIA CEPAT SEMBUH..BUKAN DIJADIKAN BAHAN UJIAN & ASSIGNMENT!!!
  • HS - 1 doktor pakar shj incharge dari awal hingga akhir..

Yang paling menusuk kalbu cuma 3 benda 2 je..yang lain2 2..dari segi makanannye..toiletnya..sy x nak komenla..cuma anda yang pernah mengalaminya yang tau...

  • Yang best ~~~HS - duduk 3 hari = RM riban-riban$$ (nasib baik insurans cover..)~~HK- RM 4.50..(yg latest ari 2 - FREE!!yeah!)

  • YANG DUA-DUA BEST ~~sume doktor, misi2(panggilan org tganu & klate bg NURSE)..& sume staf tmasuk cleaner..BAIK2 BELAKA...peramah & sentiasa bsedia utk membantu...TERIMA KASIH BANYAK2....

**Kepada sume doktor,nurse & sume staff di wad 6ef HSNZ yg btugas 28/8-30/8 baru2 ni...saya amat menghargai semua bantuan yang anda berikan...Terima kasih semua!!;)

Hospital kerajaan, hospital swasta..(Part 1)

Dah lama x pos n3 baru..dak kecik 2 masuk hospital lg last week...emm..dalam masa 2 bulan ni dah 3x dia masuk hospital..Sejak2 ekzema dia dah baik ni..senang pulak dia dpt penyakit lain...seolah2 antibodi dia makin lemah bila ekzema 2 dah hilang...tapi ada kaitan ke ek....nnt saya bertanya pd yang pakar..hehe..
Sbenanye mgu lepas konon2 nak cuti2 malaysia kt kg my hubby...amik cuti 1 hari sambung ngan cuti nuzul quran & merdeka..konon2 dapatla 5 hari kami jalan2 cari makan & menjelajah bazar iftar di terengganu...at last..malam pertama je dah tido kat hospital..3 malam pulak 2...huhu..sadis betul berbuka di hospital....sedih...
Kali ni kami berumahtangga di HSNZ (Hosp Sultanah Nur Zahirah) pulak...paediatrician di KTS (Kuala Tganu Specialist) ngah cuti2 malaysia cam kami gak..Emm...bukanla berlagak sgt kan asyik nak ke hosp swasta je..tp memandangkan kami membayar tiap2 bulan utk medical card husna..so gunakanla sebaik2nya...lagipun keselesaan di hospital swasta berbanding hosp kerajaan mmg x yah cakap la...
Berdasarkan pada pengalaman saya setakat ni..perbezaan antara hosp kerajaan (HK) v hosp swasta (HS)~~~~
  • HK - dari ER nak ke wad amik masa paling kurang 1 jam...yang latest ni kami kena tunggu 2 j 30 m!!Bayangkan.. HS - 15 MINIT
  • HK - dlm ER dh kena interview ngan paling kurang 2 orang...soalan yang berjela2..agak2 total min soalan 30 sume.. Masuk wad..doc pertama dtg..soalan yang sama....dia pun tulis dalam report..then masuk shift baru..doc kedua lak..soalan yang sama...dia pun tulis dlm report...klu duduk 1 hari lebih kurang 5 orang doc lain2..soalan yang sama yang saya pun dah leh hafal..then jwpn saya akan dicatat dalam report..
  • -yg sy herannye dia dah tulis sume dalam report 2..sebelum dia check pun dia dah baca..tp knp still tnya soalan sama lagi..Nasib baik masuk hari kedua dh x tanya dah..klu x mmg dah kena amuk kt c2...

Kena cucuk lagi...