Friday, November 26, 2010

Mengada-ngada..(Part 2)

Sambungan n3 lepas... lagi TANDA ANAK MENGADA2..

3) MEMILIH MAKANAN
Ada anak2 yg x nak makan walaupun puas dipujuk rayu & dihidangkan dgn pelbagai jenis makanan. Nak makan mknn kegemaran je, lg bikin panas mintak makanan ringan

TIPS (dlm mjlh ni kata)
i - pastikan waktu makan berjalan dlm suasana mesra & menggembirakan seisi keluarga
ii - disiplin waktu makan
iii - makan bersama-sama
iv - didik adab & tertib makan
v - jgn bg snek @ mknn lain di luar waktu makan (takut dia kenyang dgn snek)

HUSNA? Makan alhamdulillah x memilih..semua dia nganga especially nasi.. tapi, bab susu...hmmmmm....strictly hanya Isomil yg dia nak telan.. yg lain sanggup dia berlapar tp kita la yg x sanggup nak pekakkan telinga dgr dia meraung..huhu..(sampai sudah x berjaya tukar susu) Walaupun dia dah mkn nasi banyak tp susu x kurang jugak...akibatnye melopong la umi bajet susu husna mencanak2...hmm..


4) SUKA MERAJUK
Berpunca dari hati yg kurang selesa - marah sbb x diberi perhatian - alihkan marah kpd merajuk - dgn merajuk org akan faham yg dia sbenanye marah wlupun sekadar mendiamkan diri...hamboi3x..pandainyeee...

TIPS (dlm mjlh ni kata)
i - biarkan dia bersendirian seketika kemudia baru datang kpd nye
ii - tanya dgn penuh kasih sayang sambil peluk
iii - katakan yg kita sayang dia n bharap dia bersikap baik setiap masa
HUSNA? setakat ni belum ada bunga2 merajuk..x pandai lg kot...hmm...


5) MEMBANTAH CAKAP ANDA
Anak x dengar & x ikut arahan

TIPS (dlm mjlh ni kata)
i - dengar alasan dia knp dia x nak ikut perintah kita
ii - jelaskan knp dia kena dgr cakap kita
iii - ckp dgn lembut tp tegas - jelaskan kita x suka sikap nye yg x mghormati kita
HUSNA? setakat ni pun belum ada lg sikap ni..kecik lg.. mintak2 x ketara sgt bila dia dah besar.. Husna be a gud girl ye..cian umi...


~~Itu saja..Amacam...anak2 kawan2 ada x 5 tanda-tanda kat atas 2?


TIPS MUDAH
  • Bersikap tegas
  • Disiplinkan tingkah lakunye
  • HADKAN MEMENUHI PERMINTAANNYE SETIAP MASA
  • Luangkan masa bersama lebih kerap
  • Sentiasa beri nasihat yg mudah difahaminye

Geramm tau ngn budak tecik ni...

(psst..sila abaikan timbunan di sebelah itu)

1 comment: