Thursday, November 4, 2010

Jgn main redah je..

Berhari2 lepas hangat pasal gambar artis sambut halloween.. Sy x nak la panjang kan lg gambar2 nye kat cni kan.. Tapi kan, ada rasa kurang senang la dlm hati sy ni bila tgk ada org (Islam esp, yg lain2 tu x kisahla kan) yg suka-suki je nak sambut benda2 cam ni... halloween ke, valentine ke, even krismas pun ada org kita yg sambut tau..

Sy igt lagi masa sy wat degree dulu, dok hostel,. masa malam (Christmas Eve) tu, ada la sekumpulan bebudak junior (melayu-islam), dalam 5 org camtu..dgn pakai ala-ala miss santa claus nye, bawak stokin isi coklat ketuk dari bilik ke bilik pastu ramai2 nyanyi lagu Jingle Bell... WTFish (pinjam ayat Ms.D) is that!! Owh, nasib baik x sempat dtg ketuk bilik sy sbb pastu diorg kena halau ngan penghuni bilik lain.. Masa nak raya xde la plak dtg takbir dari bilik ke bilik kan.... (yela sbb mlm raya memasing dah dok kt kg...hehe)

Sy berpesan pd semua termasuk diri sy sndiri... sebelum berbuat sesuatu @ merayakan sesuatu sila ambil tahu sejarah & asal usul perbuatan/perayaan itu.. Jangan main redah je.. nak nampak moden & 'ganah' ikut je yg semua org buat.. org pakai topeng cam hantu pakai juga, org pakai tanduk pakai jugak, org tabik kat setan tabik jugak... nak jadi sebahagian dari hantu & setan ke??
~contoh kostum halloween~ google image
Inila tabik setan ~google image~

14 comments:

  1. ramai yg tak amik tau sjarah asal asul main ikut jer kan..apa nk jdlah diaorg nih

    ReplyDelete
  2. ye betui...eeee..ape yg betul?? haha

    ReplyDelete
  3. macam2 kan ragam artis skrg.... :(

    ReplyDelete
  4. betul tu yu... rasa geram je kat org2 yang camtu. educated tapi tak tau bezakan....
    mintak dijauhkan dari jadi kat diri sendiri.

    ReplyDelete
  5. salam ~ayu.oyi.yuna~

    umat Islam tidak boleh meniru apa yg dibuat oleh bukan Islam kerana barang siapa menyerupai satu kaum akan termasuk dlm kaum tersebut

    selamat hari lahir semoga sentiasa dilindungi ALLAH

    ReplyDelete
  6. salam,

    sy pon pelikkkkk

    ala, ade satu blogger tu pon dia buh dalam blog kisah dia sambut haloween
    cam bangga la plak
    pelik ahkak!

    ReplyDelete
  7. megah sgt dgn budaya omputih!!!

    ReplyDelete
  8. ziminoramia~ a ah..budaya ikut-ikutan..semua nak ikut..x tahu ke hala..

    mek da~gapo hok betul?hehe...

    mamamya~nama pun artis..time bcakap,amboi kalah ustazah..semua nak dihalalkan..geram..

    ReplyDelete
  9. pzi~yg educated, x educated sama je..nak open minded la katakan..huh.. amin..mintak dijauhkan dr diri n generasi kita...

    amy~itula dunia artis...

    ana ayesha~betul 2..n thanx 4 d wish, hehe ;)

    ReplyDelete
  10. pn rose ~ pelik kan?mungkin sbb kita org kampung kot..x moden n x open minded..hehe..

    pn azfa~ha,itula.. megah sgt ngan budaya dari barat..bila bab budaya sendiri malu, takut org kata skema @ kampungan..

    ReplyDelete
  11. ade artis yang berpakaian menjolok mate sebab nak sambut hollowen, WTF..marah sungguh nih..patut ke tak camtu? ishh, mintaklah bende² ni jgn terjadi kat sendiri..

    ReplyDelete
  12. pn.jaijina~ a'ah..diorg ni apa2 pun sanggup..menyampah dgn artis skrg ni..klu bab bercakap bole buat kitab..

    ReplyDelete