Tuesday, November 9, 2010

Berat mulut..

Selamat pagi sume ..(",)
Saya ni sebenarnya ada kemusykilan & kerisauan dalam hati sy ni... Husna dah umo 1 tahun 7 bulan, tapi dia x pandai sebut perkataan lg... Saya tgk budak2 sebaya dia even yg lebih muda pun dah bleh sebut perkataan @ ikut apa yg kita sebut...

Mulutnye mmgla bising, tapi satu apa pun x berbutir apa yg dia sebut... Puasla kami mengajar dia sebut balik apa yg kami sebut, tapi dia sengih2 je.. Apa yg kita cakap 2 dia fahamla, suruh tunjuk anggota2 badan dia, dia tunjuk betul, tapi bila suruh sebut x nak.. .tersengih2, tergelak2 je...

Sy nak tanya la ibu2 bloggers sume... Budak pandai bercakap umo brp? Camana nak ajar @ rangsang dia bercakap?

Help me..

Ini budaknye..hehe ;)

15 comments:

  1. huhuh.. tengok muka husna mcm org jenis banyak cakap.. hehhe.. takpe it takes time.. tapi kene ajar dr awal gak.. heheh mia pun lum pandai.. tapi anak buah saya since sebelas bulan dia dah pandai sebut few word.. mil ajar dia.. mulakan dengan buku bergambar besar../flash card besar.. tapi jgn bg soalan yang mungkin dorang takut nak jawab.. cth: "ni apa?" buat2 cakap: "tolong mama amik cat/book.." pastu buat2 tanya.. "ehhh apa ni..." hehehe .. lagi satu amalan mil hari2 dia kasi anak buah saya kismis doa tu 5-7 ulas pada waktu yang sama hari2 tak miss pun.. huhuhu.. sekarang anak buah saya dah 1tahun 10 bulan.. kalo kelas fardhu ain kat tv tu.. dia dah boleh ikut dah walau sekali je dengar ustaz zamri tu ckp.. huhuhu

    tapi mia.. alahai.. dia dah boleh ckp tet..(cat).. mama.. air.. papa.. humming Asmaulhusna.. sebab mak dia selalu lupa bagi kismis.. n dia tak nak kat MIL.. tu yang terlepas tu.. hahahah takpe husna boleh nye..

    ReplyDelete
  2. alahai...sabar mama nia yer...biasalah budak2..

    anak2 akak yg boy 3 org tu..umo 2 tahun berbutir bicara mereka..tu normal janji sekarang mulut anak kita dah try berckp2 kan..

    tapi bila akak dpt mek sarah..umo setahun setengah dah bole berckp..sebut yg hjg2..skrg umo dia sethun 9 bulan..dah jelas ckpnya..

    kebolehan berckp ni bergantung pada anak itu....jgn risau sb tu normal..melainkan anak kita itu..xpenah kuar suara..

    sabar yer..nia akan petah nati..

    ReplyDelete
  3. opps...sori silap sebut nama anak awak..husna yer..

    ReplyDelete
  4. D~ ood tips..tqvm ye..sy n hubby kena lebih pro aktif mengajar ni..mungin skrg ni bila kt tunjuk flashcard 2 dia sengih2 je, tp bnda 2 melekat kot dlm otak dia..lama2 dia sebut la 2..hehe..ke husna ni MALAS nak sebut..geram jugak bila kita ulang dekat 10 kali pun dia sengih je..igt kita agah dia..hehe...

    ReplyDelete
  5. D~ -salah eja- good tips..

    k.sarah~ itula..mulutnye bising cuma x bbutir je..dia cakap bahasa dia je la..hehe..

    ReplyDelete
  6. budak budak..semua lain lain...so..sabar ek...kalu husna lambat cakap, mesti ada saomething yg dia cepat..cepat jalan ker...
    apa pun..ajar dan ajar dan terus ajar...

    ReplyDelete
  7. anak ana pun lambat cakap..jgn risau normal la tu. tapi yg penting jgn cakap pelat ngan dia...ckp mcm biasa. klu kita ckp pelat dia ikut pelat dan amik masa lama nk ckp betul balik...

    ReplyDelete
  8. masalah ayu sama ngan noor. aiman mcm ni lah..kita ajr dia xnak follow..dia ckp bahasa dia jer.

    ReplyDelete
  9. mummy ayu, ana & noor ~ lega sikit sy dgr cam2...igt husna jek yg tertinggal keretapi..hehe...;)

    ReplyDelete
  10. pemalu kot x?.... besa gegerl awal skit leh bercakap nih... cuber biar dier srg2... n skodeng... dier bercakap x?...

    ReplyDelete
  11. mamaaerish~dia ni banyak cakap..tot tet tot tet mulut dia..tapi bahasa dia la..dia x boleh sebut perkataan yg betul..setakat sebut mama n abah je..hehe ;)

    ReplyDelete
  12. salam..

    mungkin husna jenis lambat bercakap kot.. selalunya orang kata kalau berjalan dulu bercakap kemudian tapi kalau bercakap dulu berjalan pulak kemudian..sabar erk jangan la wisau , husna jangan la malu2 sangat sian mama ha..

    jom join contest ANAKKU

    http://sinarraudah.blogspot.com/2010/11/si-manja-bersama-anakku-di-sinar-raudah.html

    ReplyDelete
  13. bergantung pada budak tu.. sebab anak sulung saya mula bertutur masa berumur 2 tahun lebih..sebelum tu.. memang tak berbutir apa yang dia cakap. tapi dia faham cakap kita. yang penting.. sentiasa bercakap dengan dia. ajak dia berbual. ...insyaallah.. anak kedua pulak.. cepat bercakap. tapi pelat sampai sekarang walaupun dah 2 tahun lebih...

    ReplyDelete
  14. Abg Hafiz pun lambat juger bercakap sehinggalah
    bila masuk tadika umur 5 tahun dia dah mula berkwn barulah pandai bercakap

    ReplyDelete
  15. k.ayu,tiha dulu lg la,umur 3tahun bru boleh ckp..lmbt sgt smpai umi n abah ingt tiha bisu..siap bwk p jmpa doktor lg..hehehe..
    husna 2 pndai,insya-Allah..xlme lg la 2,k.ayu..hehehe.. :) :)

    ReplyDelete