Monday, October 4, 2010

{Kata2 Terakhir} Sayangkan Anak @ Rosakkan Anak??

Since sy dah janji ada sambungan utk n3 ni maka sy pun sambungla tulisan sy ni.. Saya minta maaf banyak2 ye..sy bukan mengajar..sy insan kerdil yg cuma mahu berkongsi & berpesan2..
Saya tengok kat rancangan Nanny 911, nanny 2 tegur kesilapan 1 parent 2 ~jangan cuba nak realisasikan impian masa kecil anda yang anda x pernah dapat kepada anak anda~ Lebih kurang cam2 la makna dia setelah ditafsir oleh otak sy..(lupa ayat dia camana..)

Contoh dalam rancangan 2, bila si bapa akan selalu dodoi, peluk & teman anak dia sampai anak dia tertidur..sampaikan anak dia x boleh tidur & x akan tidur selagi bapak dia x wat cam2.. Sudahnya, bapaknye keletihan sbb kena wat cam2 kat sume anak..maknye pulak kesedihan x dapat perhatian suaminye sbb masa suaminya byk habis kat anak je...
Punca jadi cam2 sbb masa kecik suaminye ni takut tido sorang2, dia harap sgt mak ayah dia teman n peluk dia.. Sbb 2 bila dia ada anak, dia bayangkan anaknye pun menghadapi situasi yg sama cam dia..so dia pun buat la apa yg dia rasa mak ayah dia gagal buat utk dia...

Kisah ni agak buat sy tersentak gak la..tetiba tersedar & kaji balik cara sy layan husna selama ni..adakah sy sebenarnya sdg cuba merealisasikan impian masa kecil sy pd dia... Ada rupanya..hihi.. Pasni nak wat apa2 utk dia mesti teringat kisah ni..dan tanya balik..ni husna yg nak ke, uminye yg nak..hihi...

Okla..sebenarnye, n3 sy yg berjela2 smpai 3 episod ni, berpunca dari kisah di atas je.. Kisah 2 terbayang2 d fikiran sy & sy rasa berguna klu sy share kpd bapak2 n ibu2 d luar sana.. Juga rancangan 2 (Nanny 911) banyak buat saya tersentak & tersedar akan kesilapan2 yg mungkin kita lakukan (& kita x sedar) dalam menjaga & mendidik anak..
(Gambar ihsan Google)
Sama2 la kita lakukan yg terbaik utk keluarga kita.. Juga bersedia menerima teguran & pandangan yang positif... Yang baik dijadikan teladan, yang buruk dijadikan sempadan..Semoga kita berjaya membentuk keluarga sakinah, rahmah mawaddah..insyaALLAH...(",)

2 comments:

  1. kadang-kadang kita memang tak sedar sama ada itu kehendak kita atau anak kita...

    ReplyDelete