Monday, October 18, 2010

Aku & Kafein (Last)

Kita...kita semua ni...diri sy sendiri tmasuk kawan2 sume ..bila kita degil, nak buat juga benda yg kita x boleh buat.. mula la kita nak menjustifikasikan sendiri keputusan kita 2 kan...mulala mencari 'suci dalam debu'..haha..
Kawan2 faham x apa yg sy cuba nk cakap ni? Contohnye mcm sy tgh buat skrg ni la.... Sy ditegah minum kopi banyak2.. tapi utk menjustifikasikan kedegilan sy, 2 yg sy godek KEBAIKAN KAFEIN... nak sedapkan hati sendiri...muahahaha....

Yeye..sy faham.. di sebalik kebaikan ada keburukan... Kebaikan bila kita minum yg pure 2, kopi kampung 2..yg buat cicah dgn biskut kering time2 hujan 2..
Yang buat jadi x elok nye minum kopi 2 bila kita minum yang dalam paket 3 in 1.. Kan dlm 2 ada banyak kandungan gula,boleh rosakkan gigi & berisiko utk kena kencing manis..juga krimer yg diguna 2 bukan bahan tenusu, boleh affect buah pinggang..

Jom kita baca fakta kat bawah ni~~

KEBURUKAN KAFEIN

Memberi rangsangan kpd hormon Adrenaline - menyebabkan gejala2 spt denyutan nadi mjadi lebih pantas, tekanan darah meningkat & menyebabkan otot2 lemah
(dlm hati sy kata ~ itu yg buat rasa bersemangat)

Insomnia, anemia & kulit kering
(dulu mmg susah nak tido pas minum kopi,skrg dah immune..huhu..)

Wanita hamil - bayi lahir kurang berat & memperlahankan pertumbuhan janin dlm kandungan

Menyebabkan pengeluaran air secara blebihan dlm badan
(patutla asik nk g toilet je...)

Menyebarkan penghasilan melatonin pd otak - fungsi tubuh badan telah diatur oleh melatonin

Menakluk sejenis enzim yg digunakan dlm pembentukan memori & akhirnya menyebabkan kehilangan memori

Mempengaruhi fungsi normal otak kanak2 - menyebabkan kanak2 lemah daya ingatan

Kata sy dlm hati ~~ sendiri mau ingat!hehe (",) Daa~~

3 comments:

  1. dulu suka sangat nescafe ngan kopi.. sekarang kena kurangkan.. sebab lepas minum jer sakit kepala...

    ReplyDelete
  2. ptutla klu minum nescafe je,msti slalu msuk toilet..oh!ni la pnyebabnya...

    ReplyDelete
  3. pn min~sy plak x minum skt kpala..adoyaii..

    tiha~betul3x..

    ReplyDelete