Friday, September 17, 2010

Hantaran vs Mas Kahwin (Mahar)

Smlm norman hakim dah jawab pasal hutangnye ngan abby...em,sy pun x tau nape berminat lak nak komen pasal ni..biasanya sy x ambik pusing kisah2 dunia artis yang memeningkan lagi menyerabutkan ni....
Cuma tertarik bila norman kata wang hantaran yang dia bagi kat abby 2 dah dipersetujui utk digunakan utk majlis kahwin..emm..2,2 dah betul la 2..& 2,2 pun dah salah anggap kot..

Ada yang masih x faham istilah hantaran & mas kahwin~

HANTARAN~hadiah ikhlas dari pihak lelaki kepada pihak perempuan & ianya dah jadi satu budaya dalam masyarakat kita.

MAS KAHWIN(MAHAR)~satu pemberian wajib yang diberikan oleh suami kepada isteri atas sebab pernikahan & ianya adalah sebahagian dari hukum syarak.

Kalau di tempat saya di kelantan, hantaran tu la mas kahwin..so masa akad nikah 2 disebutla brp nilai mas kahwin a.k.a hantaran yang kadang2 nilainya agak fancy2..contohnya 8,888.88 ke..12,345.67 ke..x pun ada yang wat tarikh lahir ke...

Berpeluh2 la pengantin nak lafaz akad..sepatutnya lepas sekali je..dah jadi sampai kena ambik wuduk balik..naya jugak kan...hehe..Tapi ada sesetengah tempat x sebut pun..cukupla kata aku terima nikahnya....spt yang tersebut...2 je..

So, klu hantaran itu dijadikan mas kahwin..wajib la pada suami nak bagi kat isteri & mahar adalah hak milik isteri walaupun tidak disebutkan..tapi klu pas 2 isteri kata boleh jugak suami nak guna..boleh la guna sama2...
(Gambar dr Google Image)
Saya ni x pandai la nak membahaskan hukum hakam ni..klu saya salah tolong betulkan...
So sy rasa..abby mungkin igt RM11,111.11 tu mas kahwin yang kena dijelaskan oleh si norman & norman lak anggap RM11,111.11 tu wang hantaran yang telah pun mereka gunakan sama2 utk majlis kahwin mereka yang gilang gemilang 2...
Apa pandangan kawan2 sume?(",)

No comments:

Post a Comment