Friday, September 17, 2010

Filem Budak Kelantan..

Semalam sempat gak tengok filem Budak Kelantan yang disiar di Astro Ria..ni kali ke 3 sy tgk kot..Memang filem ni dah lama..dekat 2 tahun lepas kot..tapi tergerak jugak nak tulis skt apa yang sy rasa & apa yang sy nmpak masa menonton cerita ni...

Saya orang kelantan..org kata org kelantan ni semangat kenegerian dia sgt kuat...atas sebab musabab 2 la..walaupun panggung kosong..means filem ni x dpt byk sambutan..tp filem ni la satu2nya yg buatkan sy masuk panggung 2x..ms 1st time gi tgk ngan kawan sbb x sabar nak tau isi ceritanye..yg second time sbb bila balik excited citer2 kat en.noorie..x pasal kena teman dia gi tengok lak pastu..
Sy amat maklum dgn komen2 negatif mengenai filem ini..tambahan pula org kelantan mmg sentiasa diprejudis & dianti oleh org2 negeri lain..Emm..time ni la nak praktikkan peribahasa darjah 4...hehe..Jangan kerana nila setitik, rosak susu sebelanga...pisang setandan x kan semuanya elok..& jugak x kan semuanya busuk...
Tak semua orang kelantan itu jahat2..& x semua jugak baik..berfikirlah dengan rasional bukan emosional & sila bermuhasabah diri sebelum membuat apa2 kesimpulan....
Menonton filem ni buat kali ke 3 membuatkan saya banyak memerhati & menilai..lebih kepada menonton dengan hati & minda..bukan dengan mata terbuka semata2...Kalau anda di luar sana hanya menonton aksi2 yang negatif dari filem ni..& hanya nampak keburukan yang diperlihatkan..sy syorkan anda tonton sekali lagi & kali ini cuba cari maksud tersirat & erti yg mendalam di sebalik semua aksi & dialog2 yang dilontarkan...
Jauh di sudut hati sy..filem ini lebih bermaruah drpd kebanyakan filem & cereka2 yang membanjiri industri hiburan kt pd hari ini...filem yg sekadar membasahkan gusi dengan lawak spastik yang langsung x bermanfaat & membodohkan diri sendiri...juga dunia material & plastik & x realistik...
Mungkin aksi 'rogol' yg ditampilkan pada awal cerita sgt memualkan sesetengah org (termasuk sy pd kl pertama tgk citer ni, sy terpaksa keluar panggung sbb sy rs nak muntah tgk scene 2...)..tapi hakikatnya lebih memualkan bila kita disajikan dgn drama kisah budak kilang..atau kerani biasa..atau mat rempit..tapi duduk rumah kalah rumah ahli perniagaan...So far itulah yg paling menonjol...suasana rumah & hiasan dalaman yang langsung x kena dgn profil watak...tolonglaa...
Lagi 1..bila watak budak kampung tp bermekap tebal,bulu mata lentik & baju ketat ala nak g lepak di KLCC...x sesuai ok..Itu x masuk lagi time nazak nak mati sempat lg pakai bulu mata palsu..Juga scene perempuan menggedik yg bodoh & seolah2 tiada akal yg cuba ditonjolkan..Bagi saya ini semua lebih memualkan & meloyakan...
Saya minta maaf kali ini bahasa & nada yg sy gunakan agak kasar...cuma sy rasa bosan dgn industri hiburan masa kini yg semakin membusuk...sy sokong Wardina Safiyya sepenuhnya utk pandangannya satu masa dulu yg membuatkan semua artis panas punggung....
Owh..dah kat mana sy ni...nak ckp pasal filem Budak Kelantan td kan....well..kenapa sy kata filem ni realistik?x plastik mcm cite2 lain?Tengokla rumah bujang diorg..itula baru suasana kebanyakan rumah bujang yg sebenar..(sy x kata semua ye..) Paling sy tertarik dgn gelas xde tangkai & kusyen buruk yg diorg guna..jauh dari 'dunia sempurna' yang memuaskan nafsu penglihatan yang kita dah banyak tonton sekian lama....
Dialog yg dilontarkan sgt ikhlas..& sgt sentimental bg kami yg faham sepenuhnya bahasa seharian yg kami gunakan tu...Cuba selami ayat2 mudah yg bagi saya sgt tersirat..penuh hikmah & ada pengajaran....
Cuba perhatikan lg...perempuan pertama yg jadi mangsa 2...oh..sgt mudah...sgt mudah utk diangkut & dibawa balik...adakah perempuan mcm 2 layak mendapat penghormatan sewajarnya dari org lelaki?Apatah lagi sendiri yang masuk kandang buaya...bak kata pepatah..klu takut dilambung ombak jgn berumah di tepi pantai...maksudnya..sendiri yg cari pasal la 2.....
Dialog Jaha mengatakan~siapa yg letak harga diri perempuan2 ni semua?...mereka sendiri....Sangat menusuk akal fikiran sy...
Perempuan yg menjadi mangsa kejahatan Jaha dlm filem 2 adalah perempuan yang dgn mudah bagi no telefon kt lelaki yg x dikenali & juga mudah utk disentuh & dipeluk sewenang2nya...oh..senangnye...Juga perhatikan pakaian perempuan2 ini....x perlu lah sy huraikan..anda faham sendiri...Mungkin ada maksud tersirat apabila mereka hanya lalu tanpa kisah pd perempuan bertudung & sopan tapi apa yg jadi pd perempuan yg sdg joging 2?
Juga perhatikan..apa yg cuba ditonjolkan dalam surat Jaha yg mengatakan dia sgt teringin merasa aman..kerana tidak pernah kenal rasa aman sejak kecil..hingga menjadikan dia manusia perosak keamanan...
Fikirkan...tanpa institusi kekeluargaan yg kukuh & positif..seperti apa yang terjadi dalam masyarakat kita sekarang ni...melahirkan generasi rosak mental spt Jaha ni...tengokla gejala sosial yg berlaku skrg..zina,buang bayi,rempit..mcm2 lg la...
Sy berani jamin jika seseorang anak itu lahir dr keluarga yg mengikut ajaran Islam yg sebenar, menerapkan nilai murni dlm diri anak mereka & mempunyai sistem kekeluargaan yg utuh, sentiasa cakna & mengambil tahu mengenai anak2...insyaAllah...anak itu akan menjadi insan yg berguna...Bak kata bapa mertua sy...Jadi Orang..wlupun kurang berjaya dlm hidup..asalkan jadi orang...
Dialog Ocet (Danny) dlm doanya...kenapa manusia jadi bodoh?jadi jahat?jadi perosak dunia?Ada benda..Ada sebab..LINGKUNGAN...yg x sempurna..x seimbang.....
Ada beza..berkawan dgn penjual minyak wangi dengan penjual arang.........

Juga agak sinis bila watak Jaha diberi jolokan Budak Amerika...Cuba perhatikan gaya hidup amerika & kebaratan kita.............
Wanita2 di luar sana...sejahat2 watak Jaha..hatinya cair pada kesopanan & sifat jual mahal Nor(Bienda)...anda fikir apa maksudnya?

No comments:

Post a Comment