Monday, September 27, 2010

Cerekarama dan saya..

Jarang sy dpt luangkan masa berlama2 menonton tv apa lagi tengok drama sampai habis..mmg xde peluang la skrg ni..nak2 lg malam minggu..alamatnye cenel ESPN (& yg sewaktu dgnnye) yg jadi tontonan seisi keluarga..(hakikatnye en.noorie sorang je yg tgk)..Tapi mlm minggu lepas sempatla melayan cerekarama "Kemaafan yang Tertangguh"..best jugak..sampai menitik2 airmata ni...hehe..nasib baik tgk sorang2...
Kenapa drama 2 begitu menyentuh hati sy...sbb bila tgk watak 'Mak Jah' (lakonan Maimon)..buat sy teringat kat ibu sy d kampung...sebenanye muka & susuk tubuh pelakon Maimon 2 mirip ibu sy..Dlm cite 2 plak namanye sama.. plak 2 dia ada anak ppuan sorang je (saya la 2) yg dah kawin & tinggal jauh...
Sedihnye tgk keadaan Mak Jah 2 duduk sorang2 kat rumah...terbayang2 keadaan ibu sy...sebelum ni pun ibu sy selalu dok sorang2 kat rumah...sejak sy bersekolah asrama, masuk u smpaila sy dah kawin mak sy dok sorang2...sejak akhir2 ni je..keadaan kesihatan ibu sy yg x berapa mengizinkan dia tinggal sorang2 lagi...
Airmata sy menitik pd scene Mak Jah menangis hingga tertidur smbil mencium baju Tina...pd scene dia berbuka puasa sorang2..pd scene dia bercakap sorang2 seolah2 dia bcakap ngan anaknye...juga bila dia sentiasa terdengar2 suara memberi salam seolah2 anaknye pulang.....kerana dia terlampau rindukan anaknye.....Oh...agaknye ibu sy pun sgt merindui sy juga....

Drama 2 betul2 buat saya tersedar akan kesepian ibu sy selepas sy semakin jauh darinya...merantau utk mencari rezeki & seterusnya berkahwin...membuatkan hubungan kami x serapat dulu kerana sy sudah semakin sibuk mengatur hidup sendiri.....

Antara kandungan lain dlm drama 2 mungkin xde kaitan dgn sy kot...part yg Mak Jah 2 je...tp secara keseluruhannya jalan cerita 2 ok..walaupun sy terfikir apa logiknye kena mintak kebenaran mak mentua utk pulang berhari raya....tp standard la kan drama kita...perempuan lebih berkuasa...lelaki yang sepatutnya lebih bijaksana & imam dalam segala hal hanya tunduk & mengikut saja bagai lembu dicucuk hidung...kalau x x jadi sedih & dramatik la plak cite 2....Ye la..kan sadis 2 bila 10 tahun x dpt pulang kampung sendiri utk berhari raya...dlm masa 10 tahun 2 xde pulak suami dia nak bersuara apa2 ye....
Apa apapun syabas kpd semua yg menjayakan drama 2...lakonan eira syazira menjadi...Yang penting..drama 2 buat sy rindu ibu sy...huhu....


Ni la ibu sy..(",)

1 comment:

  1. oh sy tgk cer ni gak. pastu nangis gak.. terus ckp kat asben.. tahun depan raya umah sy dulu.. hehehe(thn ni raya bangi dulu) ohhhh..

    ReplyDelete